Sabtu, 2 Jun 2018

TANAH MELAYU TIDAK PERNAH TERJAJAH?

October 12, 2011 at 5:43pm

Sebelum meneruskan, aku suka menyorot secebis ulasan oleh parti PAS dalam Malaysiakini bertarikh 10 September 2011 sebagaimana berikut:

Pemimpin tertinggi PAS mencemuh pandangan seorang sejarahwan semalam bahawa Malaysia tidak pernah terjajah dan menganggapnya sebagai usaha untuk mengelirukan rakyat. Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, polemik berkenaan ditimbulkan untuk "menipu rakyat" serta mengalih perhatian daripada pendedahan masalah dalam sistem pilihan raya."Kesannya rakyat ditipu supaya jangan fikir tentang penipuan pilihan raya. Fikir tentang isu yang sudah 40 tahun, 60 tahun, tidak fikir isu sekarang. Sepatutnya sudah selesai lama," tambahnya.


Dakwaan bahawa  Tanah Melayu "tidak pernah terjajah" itu dikemukakan  sejarahwan Profesor Datuk Dr Zainal Kling yang berpandangan bahawa British sebaliknya hanya memberi perlindungan atau naungan.

Abdul Hadi juga bersetuju dengan pandangan bahawa, polemik berkenaan sengaja ditimbulkan oleh bagi menunjukkan bahawa hanya Umno merupakan pejuang orang Melayu."Kita mahu orang Melayu jangan ditipu dengan isu yang sudah 60 tahun. Bagaimana pula dengan isu yang sudah tujuh ratus, lapan ratus tahun semasa Portugis datang tak ada orang yang lawan mereka. Seolah-olah, yang mula lawan penjajah ini Umno sahaja.

"Saya mengaji juga sejarah dulu. Masa itu tak ada Umno, tak ada PAS lagi tapi orang sudah lawan penjajah," katanya lagi dalam sidang media selepas merasmikan Konvensyen Malaysia Negara Berkebajikan: Tawaran PAS di Taman Melewar, Gombak pagi ini.


Pandangan itu juga disambut oleh ketua penerangan PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man yang menyifatkan Umno sebagai "hero (filem) Hindustan yang datang lambat.""Dia hendak (raih publisiti) dan isytihar bahawa dia yang tewaskan penjajah," katanya. Tambahnya, ahli akademik yang giat mengutarakan pandangan berhubung isu Mat Indera dalam tragedi Bukit Kepong sepatutnya membantu rakyat untuk memahami perkara itu.

Mengulas lanjut, Tuan Ibrahim berkata implikasi daripada dakwaan itu bukanlah perkara kecil. " Setelah kita terima 54 tahun gagasan konsep  (kemerdekaan) kita, bila ahli akademik timbulkan  keraguan, maknanya seluruh silibus sejarah terpaksa diubah seluruhnya."

Demikianlah sepintas lalu. Demikianlah bahayanya kalau seseorang yg berkedudukan tinggi & berketokohan mengeluarkan pendapat tanpa memikirkan risiko atau implikasinya. Tak kisahlah siapapun beliau & dari mana "asal-usul" beliau: Dari organisasi apa, korporat mana, parti politik yg mana satu, negeri mana, atau mengajar di universiti apa.. ??

Yg utama, beliau perlu berhati-hati. Jangan cakap sembarangan. Perpatah Melayu ada berkata: "Cakap siang pandang-pandang; cakap malam dengar-dengar.." &, "..kerana mulut badan binasa..".  Mengapa terlalu cepat lupakan kiasan2 lama ini? Adakah darjat kita sudah terlalu tinggi hingga terpaksa menyombong diri? Entahlah... Sebab itu Tun Mahathir pernah berkata bahawa "Melayu mudah lupa...". Mungkin ada kebenarannya.


Dan, aku tidak menyebelahi mana-mana pihak..! Meskipun anda sudah bertaraf profesor, ketua pengarah atau menteri, jangan sekali-kali kita lupa peringatan ini. Jangan sampai kita dituduh celupar, songsang, bodoh, biadab dan kurang ajar (lantaran tidak berhati-hati)..! Darjat yg anda sandang itu memerlukan anda bersikap "accountable" & bertanggungjawab disamping menjadi "role model" terbaik utk orang-orang yg dibawah sana. BUKAN menyalahgunakan darjat, status atau ketokohan itu secara sesat lagi menyesatkan!

Sebenarnya aku tidak pasti apa motif disebalik "hujah" yg "serong" itu. Tapi kalau seorang profesor itu mengeluarkan "hujah-hujahnya" yg "songsang", "karut" atau "tunggang-langgang" dalam dewan kuliah atau bilik tutorial, itu perkara biasa. Mungkin utk mencabar daya intelektual para pelajarnya. Tapi bukan "pengumuman awam" yg mengundang kritikan, komen & bangkangan oleh pihak massa.


Disini, amat penting bagi seseorang pemimpin atau tokoh itu bersikap lebih profesional & bertanggungjawab. Jangan samakan orang awam dengan budak tadika, anak-murid di sekolah atau di bilik kuliah. "Kesilapan" yg kita lakukan diluar bilik darjah atau dewan kuliah hanya sekadar mendedahkan diri kepada serangan tohmahan demi tohmahan. Bukan sekadar dilihat sebagai "bodoh", "bengap" & "bebal", kita juga mungkin layak dituduh sebagai "pengkhianat" bangsa & negara...!

Oleh itu, pesananku pada mereka-mereka yg "di atas sana", berhati-hatilah. Gunakanlah akal & ilmu yg telah dianugerahkan Allah. Jangan gunakan ego atau kesombongan anda bila berkata-kata.. Kelak ia sekadar mengundang kekeliruan, kebencian & sakit-hati dikalangan masyarakat..!  Ws.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PRU 14: PERLUNYA REFORMASI DALAM POLITIK NEGARA

INTRODUKSI (Nota ini telah siap ditulis pada 15 Mac 2016 jam 1520 ptg) Apabila Tanah Melayu dibebaskan oleh penjajah British pada tahun ...