Isnin, 13 Julai 2009

DOSA MEMPELAJARI SAINS POLITIK


Adakah BERDOSA jika anda mempelajari Sains Politik? Dan suatu hari kelak anda berpeluang untuk makan percuma di Kem Kamunting lantaran mendapat perintah tahanan dibawah ISA? Atau, jika tidakpun, anda GAGAL memperoleh sebarang pekerjaan untuk jangkawaktu yang panjang kerana ijazah dalam bidang politik tidak punya nilai pasaran? Jadi, apa kesudahannya? Ambil bidang lain. JANGAN belajar ilmu Sains Politik!


Jika diamati dengan teliti, hanya beberapa kerat institusi yang masih tegar dan sudi menawarkan kursus-kursus dalam bidang Sains Politik dalam negara ini. Antaranya, UKM, USM dan UiTM. Itupun mungkin kerana masih ramai lagi profesor, profesor madya atau pensyarah-pensyarah tua bidang ini yang masih liat untuk berpencen. Oleh itu bagi bakal pelajar atau calon yang benar-benar berminat mendalami bidang ini, Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan USM ada menawarkan Sains Politik sebagai pengkhususan utama atau pengkhususan kecil di peringkat Sarjana Muda dan peringkat Sarjana. Inilah waktu terbaik untuk anda mendaftar dan mendalami bidang yang kian dipinggirkan ini.

Selain Sarjana Hubungan Antarabangsa, Hubungan Serantau dan lain-lain, Universiti yang sama turut menawarkan program Sarjana Pentadbiran Awam (SPA) sebagai sub-bidang Sains Politik bagi maksud aplikasi pengurusan sektor awam di peringkat pengurusan pertengahan dan atasan. Pegawai-pegawai PTD dan para birokrat yang bercita-cita tinggi digalak menyambung pengajian pascasiswazah dalam SPA demi memantapkan ilmu dan pemikiran kritis masing-masing. Agar mudah untuk mereka naik pangkat dan darjat. Apatah lagi menerjuni gelanggang politik atau mencari makan sebagai "Think-tank" pihak-pihak yang berkenaan. Demikianlah hebatnya ilmu Sains Politik.


Dalam gelombang saintifik dan teknokrasi yang kencang menghimpit sempadan adat dan ilmu tradisi, status program Sains Politik semakin pudar dan terkeluar dari gelanggang persaingan. Kursus-kursus Sains Politik semakin berhadapan dengan masalah "demand" serta minat yang semakin luntur. Generasi muda rata-rata memburu bidang-bidang ICT, kejuruteraan, perubatan, sains, pengurusan atau setidak-tidaknya perguruan. Masing-masing ingin memastikan bahawa mereka tidak berakhir dalam gelanggang pengangguran. Menganggur - samada sementara atau tidak - adalah suatu yang cukup terhina dan menyiksakan batin. Ia setaraf dengan kemiskinan. Mungkin juga kebuluran.


Arus permodenan kontemporari serta slogan-slogan berkisarkan penciptaan umah teknokrat telah merentap keyakinan masyarakat terhadap program Sains Politik. Tidak cukup dengan itu, mereka telah dimomokkan oleh drama dan sandiwara tragis berhubung konflik politik, kecelaruan hidup para politikus dan kerakusan berpolitik yang tidak bersempadan. Ditambah dengan hayunan anganan nilai-nilai hidup korporat yang menghamburkan kemewahan syurgawi, ibubapa jadi tidak terangsang untuk menggalakkan anak-anak mereka yang belajar di kolej atau universiti mengambil komponen sains politik sebagai kursus elektif mahupun opsyen. Kursus "Pengajian Malaysia" sudah lebih dari cukup?


Jika keadaan ini berlarutan, tidak mustahil bidang sains politik akan lenyap dari lipatan sejarah negara ini. Yang tinggal hanyalah teori-teori lapok yang sering dipakai berulang-ulang kali oleh penganalisis-penganalisis politik yang kekontangan wang di poketnya yang sekadar memberi komentar untuk mendapatkan seringgit-dua. Malah ahli politik sendiri tidak akan menghargai teori-teori tua ini. Eloklah kalau ia langsung lesap dari akal-budi masyarakat. Kelak akan lebih mudahlah hamba rakyat diperolok-olok, diperas atau dibahlulkan. Lantaran jahil, daif serta "amat pemalu" (shy-off) dengan konsep-konsep asas ilmu politik.


Berdosakah kita belajar sains politik? Bukankah kita diutuskan ke dunia sebagai khalifah Allah? Dan bagaimana mampu kita menjadi seorang khalifah yang baik kalau tidak berilmu? Bukankah sains politik merupakan cabang ilmu yang amat penting dalam pembinaan umah? Atau, mungkinkah kita telah menyama-tarafkan bidang ilmu ini dengan fanatisme dan subversif?

195 ulasan:

  1. salam... saya telahpun ditawarkan jurusan sains politik di ukm dalam ijazah sarjana muda... akan sambung pengajian pada bulan 9 ini...pada asalnya saya berasa agak terkilan kerana tidak mendapat kursus yg diingini.. lama kelamaan bila fikir semula... macam takdir diri juga.... ada apa2 tips buat diri ini sebenarnya( realiti hidup)??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam... Tidak rugi utk mengambil jurusan Sains Politik. Hari ini Sains Politik semakin berkembang & bersifat multidisciplinary. Jadi, eloklah mempelajarinya. Tapi sdra harus menambahbaiki dgn subjek ekonomi, sosiologi, sains pembangunan & pengurusan jika berpeluang. Tips utk score Sains Politik adalah mudah: perlu open-minded, learn by heart & by hard, banyak berujukan, berbincang, mutlaah & membuat nota & mind-mapping dlm pembelajaran. Juga, perlu menguasai konsep2 asas Sains Politik, Sosiologi, Ekonomi juga sejarah & geopolitik kerana ia amat berkaitan. Perlu memahami definasi terminologi2 politik dgn betul & jitu... Itu saja.. Insyaallah, anda boleh berjaya. Buat assignments dgn baik & original... Ws.

      Padam
    2. Sains politik penting untuk pentadbiran negara kita..

      Padam
    3. Tahniah teruskan usaha murni anda dalam bidang sains politik..

      Padam
    4. Apakah sub-bidang kepada bidang sains pollitik ?

      Padam
  2. assalam...sy ingin melanjutkan pengajian dalam bidang sains politik, antara melanjutkan pengajian sepenuh masa dan pengajian jarak jauh yang mana lebih baik..pilihan pjj usm sbb saya sudah bekerja tp bukan keja tetap

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam....Syabas buat saudara Hasrul...memandangkan saudara sudahpun bekerja, opsyen terbaik ialah PJJ...saya cadangkan PJJ USM lantaran bidang Sains Politik yg ditawarkan oleh USM adalah lebih compact berbanding IPT2 yg lain. Namun, saudara juga wajar mendaftar beberapa kursus penting yg dapat memantapkan pemahaman Sains Politik seperti Pengajian Pembangunan, Ekonomi dan Sosiologi.. Selamat mendaftar. Ws.

      Padam
    2. Bagi yang dah bekerja pilihan terbaik adalah pjj bidang sains politik..

      Padam
    3. Macam mne nk mohon course sains politik. Ade sape2 yg tahu x dan mohon share.. Tq

      Padam
  3. itu tplg pd iman masing2 tak semesti ny bljr sains politik perlu jd ahli politik.........

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang benar...kita belajar sains politik bukan kerana kita mahu jadi menteri, ahli politik atau pecacai-pecacai politik.. Sebaliknya kita mahu menjadi warga yg matang & mampu memperjuangkan haknya dgn berani, jitu & berasaskan kebenaran.. Ws.

      Padam
  4. salam...saya minat sgt ngan politik....jadi saya nak sgt ambik jurusan ni......tpi stelah mmbaca blog ni...saya jadi tawar hatilah......hurmmmmm

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam.

      Jangan mudah mengalah & tawar hati. Belum cuba belum tahu. Cuba dahulu dlm satu semester. Atau ambil sebagai komponen option/elektif utk lebih meyakini. Ws.

      Padam
    2. Teruskan minat anda dalam bidang sains politik..penting untuk kematangan diri dan pentadbiran negara atau ape2 agensi suatu hari nanti

      Padam
    3. Boleh sy dptkan contact nmber en. Musa?

      Padam
  5. firstly , dulu sy belajar tanpa hala tjuan . sebab ada yg cadangkan menjadi kaunseling , tp selepas sy msuk f,6 dan minat mendalam dlm bidang sejarah , secara tdk langsung , minat untuk mengambil kos sains politik mula mencabah dalam diri . biarpun ada sebahagian yang rapat tentang hebat impian sy ..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam....syabas atas minat adik memilih bidang Sains Politik. Ia suatu bidang yg mencabar, tapi cukup menarik & mematangkan daya fikirkan. Sains Politik bukan bidang baru. Malah hari ini bidang ini telah berpecah kpd pelbagai sub-sub bidang sains politik. Jadi, jgn terlepas peluang utk mempelajarinya. Selamat belajar.

      Padam
    2. Tahniah teruskan dalam bidang sains politik.:)

      Padam
  6. trm kasih ats entri nie.....menmbahkan niat saya untk amik jurusan nie...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Syabas. Well done. Saya sentiasa menggalakkan adik2 belajar bidang ini sebagai bidang pilihan atau bidang minor. Ws.

      Padam
    2. Tahniah teruskan minat anda dalam bidang sains politik..

      Padam
  7. saya seorg pljr lepasan spm, ingin myambung pelajaran dalam bidang sains politik, jadi sekarang saya masuk ke kolej matrikulasi dahulu bgi program satu tahun bidang sains. Ingin bertanya apakah perbezaan Sains Politik dengan SPA? Dan ipta yg manakah terbaik bagi bidang sains politik? Mohon pencerahan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sains Politik adalah suatu bidang ilmu yg tersendiri & cukup luas. Ia salah satu dari bidang utama dlm Sains Kemasyarakatan (bidang2 utama dlm sains kemasyarakatan: Sains Politik, Ekonomi, Sosiologi, Pengajian Pembangunan, Kajian Gender & Pentadbiran Sosial). SPA adalah salah satu dari sub/cabang kpd Sains Politik.

      IPT yg berpengalaman menawarkan program Sains Politik ialah USM, UKM & UM. Selain itu, terdapat IPT yg menawarkan sub2 bidang Sains Politik secara modular seperti UUM, UiTM dll. Kalau ingin mengkhusus, pilihlah IPT yg saya nyatakan di awal tadi. Selamat belajar.

      Padam
  8. salam..saya ditawarkan untuk mengikuti kursus sains politik..saya nk tau adakah tepat pilihan sy untuk meneruskan pelajaran dalam bidang ini..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam... Tahniah utk adik. Bidang ini merupakan suatu bidang yg istimewa terutama jika adik bercita-cita menjadi seorang birokrat, pentadbir atau pegawai PTD. Juga jika mahu menjadi guru pengajian am atau pensyarah sains politik. Jadi, teruskan dgn pengajian ini. Mungkin pada permulaannya ia amat sukar difahami, tapi akhirnya kita akan dapati ia amat menarik (walaupun cukup mencabar..). Selamat belajar. Jika ada apa2 kemuskilan berat, bolehlah bertanya kpd abang. Insyaallah, kita boleh berkongsi maklumat. Ws.

      Padam
    2. Wassalam..tepat pilihan awk teruskan usaha :)

      Padam
    3. Maaf bertanya, sy ex student jurusan sains politik. Disini sy ada trbaca komen abg mgenai peluang pekerjaan dlm guru pengajian am. Sy terlalu minat mnjdi seorang guru. Tetapi bila sy buka portal SPP .. Mcm smua perlukan ijazah atau diploma yg berkaitan pendidikan. Agak kecewa. Atau abg tahu bagaimana cara utk apply?

      Padam
  9. Pada asalnya smasa spm, sya merupakan stdnt alirn kejuruteraan...N dgn drastik sya mnukar haluan pda peringkat diploma dlm bdg diagnostik rdiography..dan skarang sya ingin memohon dlm jrusn sains politik..Wlpon sgt bertentangn dgn bdg sblm ni, tpi sya sgt mminti bdg sains politik..N sya ada jga m'buat sdikit sbyk revision tntng skop pkerjaan untuk sains politik, hsilnya agk baik krana ia bersesuain dgn cita2 sya untk m'jdi seorg pnsyarah..Dan byk IPTS/IPTA yg menwarkn pkerjaan dlm bdg ni...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam... Adik memiliki perspektif & usaha awal yg bagus. Teruskan dgn cita2 adik. Tetapi perjalanan utk menjadi pensyarah sains politik yg mantap bukannya setahun-dua. Malah ia menagih pengalaman yg jitu agar adik dapat menjadi guru politik yg mantap & berkesan. Proses ini adalah penting agar kita tidak akan berkesudahan dgn menjadi pensyarah yg hanya tahu kelentong sana kelentong sini...tapi realitinya tiada isi & ilmu yg kukuh. Okey, selamat meneruskan cita2 adik itu. Abang doakan adik berjaya. Ws.

      Padam
  10. As salam... saya ingin pencerahan berkenaan perbezaan kursus antropologi-sosiologi dan sains politik.. dan antara keduanya.. kursus yang manakah menawarkan lebih banyak peluang kerjaya??

    BalasPadam
  11. Alaikumsalam...

    Antro-Sosio dgn Sains Politik adalah dua sub-bidang yg berbeza w/pun berada dibawah payung paradigme Sains Sosial. Antro-sosio adalah bidang yg mengkaji ttg manusia & hubungannya dgn masyarakat & bagaimana masyarakat itu bertingkah-laku. Sains politik pula mengkaji hubungan masyarakat dgn politik serta tindak-tanduk mereka terhadap faktor politik.

    Dlm konteks peluang kerja, kalau anda ambil mana2 bidang pun peluang kerja adalah hampir serupa memandangkan persaingan pasaran kerja banyak terarah ke bidang sains dan teknologi. Hari ini bidang sains kemasyarakatan lebih sesuai utk menjadi pentadbir samaada di sektor awam atau swasta. Sesuai juga utk jadi pengajar di kolej, institusi atau universiti (jika memiliki PhD). Yg penting, saudara perlu punya minat yg mendalam dlm bidang yg saudara pilih disamping belajar dgn penuh dedikasi. Bidang Sains politik bukan utk kita menjadi politikus, sebaliknya ia lebih merupakan platform jitu utk mengkaji, menganalisis perilaku politik serta persekitarannya secara lebih jitu & tepat. Jika anda ingin jadi guru, subjek Pengajian Am atau Pengajian Malaysia memerlukan kefahaman mendalam dlm sains politik. Ambillah Sains Politik sebagai bidang minor jika masih kurang bersedia. Selamat belajar. Ws.

    BalasPadam
  12. salam...sekiranya saya ingin menceburi bidang pekerjaan Diplomatik.Adakah sains politik jurusan yang terbaik untuk saya?

    BalasPadam
  13. Salam..

    Sekiranya adik berminat utk berkhidmat di bidang pentadbiran diplomatik, paling wajar utk adik mendaftar bidang sains politik sebagai jurusan utama. Disamping itu, adik perlu memberi tumpuan kpd modul hubungan antarabangsa (politik antarabangsa..). Hari ini USM dan beberapa IPTA lain ada menawarkan kursus hubungan antarabangsa/politik asiatengara dll di peringkat sarjana (kerjakursus/mod campuran). Utk memantapkan ilmu, dicadangkan adik mendaftar beberapa kursus dlm bidang ekonomi & pengajian pembangunan. Insyaallah, dgn adanya integrasi seperti ini adik akan dapat menjadi ahli diplomat yg kompeten & dapat menyumbang secara berkesan kpd negara.

    Selamat belajar. Ws.

    BalasPadam
  14. Salam, saya ialah lepasan STPM jurusan sains biology. Tetapi saya lebih cenderung dengan subjek Pengajian Am semasa di sekolah. Jadi rakan2 dan guru memperkenalkan saya dengan kursus Sains Politik kerana dgn minat saya yg mendalam dlm bidang politik dan sentiasa ada sifat ingin tahu keadaan politik semasa di Malaysia serta pelbagai tindakan yang boleh di lakukan untuk membawa Malaysia ke aras lebih tinggi di pentas global. Tetapi setelah saya menyatakan hasrat ingin mendalami kursus sains politik ini kepada kedua ibu bapa. Mereka menentang keras dengan alasan degree sains politik ini tidak laku dan susah untuk mencari kerja serta tiada "market" untuk pasaran pekerjaan semasa. Saya buntu dan harap pencerahan dari pihak tuan.

    Norfazira

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam... Ini memang suatu cabaran biasa. Orangramai (terutamanya yg tidak punya pengetahuan rapi dlm bidang sains politik) akan memandang sinis terhadap perkataan "politik" atas sebab2 pengalaman masing2 yg cukup tersendiri. Apatahlagi utk jadikan sains politik sebagai bidang pengajian. Itulah bahayanya jika ketiadaan ilmu. Manusia pada umumnya akan memandang serong terhadap apa yg tidak diketahui hakikatnya. Tetapi mereka akan menjadi amat taksub bila telah mengenalinya....
      Dlm konteks ini, pencarian ilmu ialah pilihan adik. Adik sudahpun mencapai usia matang yg mewajarkan adik membuat keputusan sendiri. Tjb ibubapa ialah memberi nasihat yg terbaik (berasaskan wisdom & indepth knowledge...!). Ibubapa tidak wajar menghalang kecenderungan2 positif anak2. Adik bukannya nak berperang, kawin lari atau melakukan jenayah. Adik sekadar ingin mendalami & menguasai ilmu. Dan, ilmu yg Allah Taala bekalkan kpd manusia adalah seluas mukabumi ini. Terpulanglah kpd kita utk menangguknya dgn bijak & bersungguh-sungguh. Soal "marketability" adalah soal yg terlalu subjektif. Ambil contoh mudah: subjek Pengajian Am, Sejarah, Sastera & Ekonomi ada komponen sains politik (...tapi tidak ramai yg perasan). Di kolej & IPT, bidang sains politik kini sudah menjadi salah-satu rumpun besar keilmuan. Bidang ini kini ditawarkan oleh banyak IPT: UiTM, UKM, UM, UTM, UPSI, USM, OUM.... Selain itu, kolej2 mewajibkan modul Pengajian Malaysia (...ini memang sains politik..). Sebagaimana yg saya pernah nyatakan pada respon2 yg lalu, sains politik adalah multi-disciplinary & banyak kerjaya memerlukan lulusan bidang ini. Antaranya: perguruan, pensyarahan, dlm portfolio birokrasi (jabatan2 awam..), pengurusan, pentadbiran & diplomatik, organisasi2 antarabangsa dan lain2... Dari semasa ke semasa ada saja iklan kerja oleh badan2 a/bangsa tapi tak ramai yg minat (...mungkin kerana tiada kelulusan hubungan antarabangsa dll..). Saya suka menjelaskan bahawa kerjaya bukan suatu isu. Isu utama ialah minat tinggi, daya-usaha, dedikasi, niat positif & keimanan kita. Jika ditakdirkan adik masuk politik (dimasa depan...), adik akan menjadi politikus yg bermoral tinggi, berilmu & tahu utk mengurustadbir negara dgn acuan & perancangan yg betul. Insyaallah, adik boleh berjaya jika serius & tegas pendirian. Ws.

      Padam
  15. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  16. Assalamualaikum. Sy pelajar lepasan Stpm 2013. Sy berkeinginan untuk mengambil bidang sains politik di ukm. Boleh jelaskan tak bidang ini mengenai apa ? Namun, sy juga rasa berminat untuk mempelajari bidang psikologi. Sy keliru antara kedua2 bidang ini. Dua2 sy minat. Boleh minta pendapat bidang apa yang patut sy ceburi ? Terima kasih :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam... Bidang psikologi adalah rumpunan displin yg berbeza dari Sains Politik. Mungkin sudah ada bidang "Political Psychology" ditawarkan di barat. Tapi di Malaysia ia mungkin suatu bidang yg baru tumbuh. Ok, utk meringkaskan cerita, adik boleh mendaftar kedua-dua bidang ini secara major-minor atau cross-minor. Cuma saya tidak pasti IPTA manakah yg membenarkan demikian. Mungkin USM atau UKM? Ini kerana di USM bidang Sains Politik berada dibawah fakulti Sains Kemasyarakatan manakala Psikologi dibawah fakulti Sains Kemanusiaan. Mereka mungkin membenarkan "cross-minor" (contohnya, adik ambil Sains Politik sebagai bidang "major" & Psikologi sebagai bidang "minor"....). Saya mempunyai pengetahuan tentang transaksi seperti ini sewaktu di USM dulu. Saya kurang pasti bagaimana amalan IPT-IPT yg lain. Mungkin ada yg membenarkan "cross-over" seperti itu.
      Faedah "major-minor" seperti ini ialah: adik boleh melanjutkan pengajian di peringkat sarjana atau PhD dlm kedua-dua bidang itu. Ini memang advantage. Mungkin juga adik boleh menjadi "pelopor" bidang "political psichology" di negara ini suatu hari nanti. Siapa tahu...! Ws.

      Padam
  17. ada baik dan buruknya bidang sains politik ni,kalau yang mana minat ngan politik,apa salahnya ambil bidang ni,tapi yang kurang baiknya apabila keluar universiti dengan lulusan sains politik,dapat kerja apa?kerja ngan adun,ahli parlimen atau sekadar jadi penasihat parti politik?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau jadi penasihat parti politik,jawatan tersebut sangat tinggi,setiap parti politik hanya perlu seorang penasihat dan seorang yang berpengaruh,dan ianya bukan pekerjaan yang yang disediakan dengan cara biasa,kalau kerja dengan ahli parlimen,kerja apal?

      Padam
    2. Salam.... Pandangan adik memang menarik.... Apa nak jadi kalau berkelulusan sains politik...? Apakah bentuk kerja yg boleh dibuat...? Adakah sekadar jadi politikus atau penasihat politik...?
      Sebenarnya apa yg berlaku adalah sebaliknya. Majoriti yg jadi penguasa politk serta penasihat politik ialah BUKAN lulusan sains politik. Jika adapun, tak sampai berapa kerat. Selebihnya, golongan yg jahil, tidak kompeten & tidak tahu langsung MAKNA SEBENAR ilmu politik adalah TOKOH-TOKOH BESAR POLITIK.... Inilah bahaya & padahnya kalau masyarakat enggan merapati keilmuan sains politik. Impaknya, "sang gerombolan penyamun"-lah yg akan merampas & membolot kuasa politik dlm negara walhal sepatah-haram mereka tidak tahu pengertian & falsafah sains politik....apatahlagi mahu bercakap ttg aspek "applied politics" seperti perancangan2 pembangunan sosial, pembasmian kemiskinan, pembasmian pengangguran, pengawalan harga barangan konsumer dan lain2...
      Sebenarnya bidang sains politik adalah cukup luas: merangkumi aspek moral, kepimpinan, perancangan sosioekonomi, pembangunan, pembuatan dasar2 sosial, hubungan antarabangsa, analisis dasar, pengurusan sektor awam & macam2 lagi. Sebab itu ingin saya jelaskan bahawa ia BUKAN amalan "berpoliticking" sebagaimana yg berleluasa dinegara ini sekarang serta "perang media & kutuk-mengutuk" yg tidak bernoktah dlm media sosial, media cetak atau apa saja jenis media yg wujud di dunia ini.
      Oleh itu, kita tidak wajar mempersempitkan bidang yg cukup luas ini... Selamat belajar. Ws.

      Padam
  18. Assalamualaikum . . syukran-2 atas perkongsian ni . . ^_^ tahun ni , sy SPM . . dan mmg minat sangat ngan bidang sains politik ni . . dan b'hajat nak smbung bljar ambil bidang ni . . minat yg sdia ada , jd b'tmbh-2 pula rsanya lps baca-2 & cari-2 yang b'kaitan ngan sains politik ni . . cuma , bab pekerjaan tu sj masih "kebingungan" huhu . . :/ harap-2 tercapai la hajat . . aamiin . . hehe . . :D

    BalasPadam
  19. Alaikumsalam...

    Syabas atas minat adik dlm bidang Sains Politik... Abang sebut "bidang Sains Politik", bukan "bidang politik". Bermaksud bidang keilmuan sains politik, BUKAN kerjaya politik. Ramai yg salah-faham. Bila kita belajar ilmu politik, tidak bererti kita akan menjadi politikus. Sebenarnya ia dua entiti yg amat berbeda, meskipun berkaitan. Politikus ialah orang yg bergiat aktif dlm proses mendapatkan mandat utk memerintah negeri atau negara. Sains Politik ialah bidang ilmu multidisciplinary yg memiliki skop yg cukup luas meliputi hampir semua aspek bidang utama seperti sosiologi, ekonomi, pengajian pembangunan, pembuatan & alanisis dasar, geopolitik, sejarah, perhubungan antarabangsa, kerajaan & sistem pemerintahan, hubungan serantau, pengurusan, kepimpinan dan lain2. Terlalu luas. Maka peluang utk para lulusan sains politik adalah amat luas (sebagaimana yg pernah abang sebut dlm maklumbalas2 terdahulu. Ini kerana apabila kita belajar di IPT nanti, kita juga diberi pilihan utk membuat pengkhususan kecil (minor) serta mendaftar matapelajaran2 selain dari sains politik. Sains politik hanya sebahagian dari komponen pembelajaran. Mungkin ramai menganggap bahawa jika kita mendaftar displin sains politik maka kita tidak akan belajar benda2 lain. Ini suatu tanggapan yg silap. Jika kita mengkhusus dlm sains politik, keperluan minimum ialah 48 unit kredit (12 subjek sains politik) tidak termasuk subjek peringkat asas. Ini bersamaan dgn 30-40% dari jumlah besar kursus yg perlu didaftarkan utk bergraduan. Maka selebihnya ialah subjek2 keperluan universiti, opsyen/alternatif dan pengkhususan kecil.
    Adik hendaklah bijak memilih bidang minor serta subjek2 alternatif/opsyen. Pemilihan yg kurang bijak & sambil-lewa akan memberi kesan kpd prestasi serta peluang kerjaya. Sekali lagi abang tegaskan, jgn bimbang utk mendaftar bidang sains politik. Tetapi adik hendaklah memilih bidang minor yg baik & bertepatan dgn keperluan semasa.
    Bagi lepasan SPM, abang cadangkan mendaftar Diploma Pentadbiran Awam (UiTM) atau matrikulasi undang2. Bagi lulusan STPM, bolehlah terus mendaftar bidang sains politik jika berpeluang menyambung pengajian di IPT (abang cadangkan USM, UM & UKM). Selamat belajar & selamat berusaha. Ws

    BalasPadam
  20. Saya pelajar lepasan matrikulasi 2013. Sy ambil aliran sains semasa spm dan matrikulasi. Alhamdulillah, keputusan spm dan matrikulasi sy cemerlang. Masa spm, sy selalu score subjek sejarah. Minat sangat. Jadi sy mohon dan sy ditawarkan program ijazah sarjana muda antro-sosio ukm. Ramai yg kata, sy telah sia2kn peluang masa depan sy kerana ambil bidang ini. Katanya tak ada kerja, tak high class brbanding bidang kejuruteraan, perubatan. Bole tak sedara bagi pandangan yang positif sikit. Saya rasa macam tak best la.

    BalasPadam
  21. Salam...

    Pada pendapat abang, tawaran itu masih baik. Lagipun adik cenderung dlm sejarah. Apa yg adik perlu fikirkan ialah bidang pengkhususan utama dan pengkhususan kecil. Selain itu, apakah subjek2 opsyen yg boleh diambil utk memantapkan ijazah adik nanti. Sebaik-baiknya ambilkah komponen2 tambahan dari luar bidang. Mungkin 3-4 kursus tambahan (jika berani mencuba...). Elok kalau dapat register lebih kursus supaya ijazah menjadi lebih rapi. Selain itu, adik juga patut berfikir utk ceburi bidang kerjaya yg bagaimana (selain jutra, doktor atau bidang teknologi...). Abang cadangkan adik ambil 2-3 komponen subjek undang2 atau pengurusan atau bahasa Inggeris (selain dari Sosio-Antro...).

    Abang cadangkan adik jgn terlalu melayan kata2 dari mereka yg tidak berpengalaman. Ijazah Antro-Sosio masih amat relevan pada hari ini. Malah UPSI sendiri telah mewujudkan fakulti sains kemanusiaan & menawarkan sosiologi sebagai komponen penting disana. Ok, selamat mendaftar diri & belajar. Ws.

    BalasPadam
  22. Assalamualaikum .

    Sy nie lepasan SPM , sy memang minat sangat-sangat dengan sains politik nie . Sekarang nie apa yg perlu sy lakukan ? Buat matrik ke ? Buat diploma ke ? STPM ke ? Asasi mmg tak lepas dah . Harap abg sudi menjawab soalan sy .

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alaikumsalam...

      Jika SPM adik Okey, abg cadangkan adik memohon program Diploma Pentadbiran Awam (DPA) di UiTM. DPA agak kaya dgn komponen Sains Politik. Program DPA ialah 3 tahun. Selepas itu adik boleh sambung 2 th lagi dlm program Sarjana Muda Sains Pentadbiran (juga di UiTM) atau Sarjana Muda Pentadbiran Awam di UUM/UKM. Program sarjana muda tersebut menawarkan kursus2 tertentu Sains Politik termasuk Perhubungan Antarabangsa. Boleh juga menyambung di USM atau UKM utk Sarjana Muda Sains Kemasyarakatan (pengkhususan Sains Politik). Jadi, langkah pertama adik ialah permohonan online bagi Diplima Pentadbiran Awam. Selamat memohon.

      Padam
    2. Okay , thank you so much bang :)

      Padam
  23. Assalam..

    Ijazah sains politik nie berapa tahun ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alaikumsalam.

      Biasanya program hanya 8 semester (3-4 tahun) bergantung pada universiti. USM pada mulanya 4 tahun, dipendekkan kpd 3 tahun dan kini kembali kpd 4 tahun. Pun begitu, ia amat bergantung kpd prestasi pelajar. Jika kita berprestasi tinggi, pengajian boleh tamat dlm j/masa 42 bulan sahaja. Dicadangkan agar adik melayari portal UiTK, UKM, USM, UUM & UM utk maklumat terperinci. Selamat belajar. Ws

      Padam
  24. Salam .

    Ape peluang pekerjaan untuk student sc politik ? Ade peluang nak jd ahli politik ke ?

    BalasPadam
  25. alaikumsalam..

    Peluang kerjaya adalah dlm bidang pentadbiran, pengurusan (awam atau korporat), birokrasi, perancangan, penyelidikan, akademik dan banyak lagi. Malahan bidang pendidikan seperti guru Pengajian Am atau pengajar Pengajian Malaysia (di kolej) memerlukan keilmuan sain politik yg kukuh. Selain itu, sebagaimana cadangan abang dlm response yg terdahulu, pelajar2 perlu bijak merancang komponen pembelajaran masing2. Jgn sekadar tertumpu kpd subjek2 sains politik semata-mata. Perlu jugak mendaftar subjek2 yg bermunafaat seperti IT, Komunikasi, Bahasa Inggeris, Pengurusan Organisasi, Environmental dan lain2 yg dilihat memiliki "harga" yg tersendiri dlm pasaran kerjaya. Maksudnya, jgn sekadar mendaftar apa yg wajib sahaja. Perlu menerokai sub-bidang kecil yg sebenarnya cukup membantu bila kita ingin menceburi bidang pekerjaan nanti.

    Ada peluang jadi politikus...? Selagi negara ini masih mengamalkan demokrasi, selagi itulah semua rakyat boleh mencoba nasib utk menjadikan politik sebagai kerjaya. Tapi abang ingin nasihatkan agar adik lebih tumpukan kpd pengukuhan ilmu & kompetensi sedalam-dalam & semantap-mantapnya. Jika sudah benar2 bersedia, barulah timbangkan samaada ingin jadi politikus atau tidak. Ini kerana menjadi politikus bermakna "berani" memikul tjb dunia-akhirat diatas untung-nasib rakyat & negara. Jika kita jadi politikus yg zalim, rakus & korup, faham2-lah dineraka mana akan dicampak oleh Allah Taala nanti. Ws.

    BalasPadam
  26. Assalam, saya ingin membuat pertanyaan mengenai bidang sains politik di UM, saya merupakan pelajar lepasan STPM 2013 dan sememangnya amat meminati bidang sains politik dan telah pun membuat permohonan melalui UPU di mana sya telah memilih sains politik di UKM dan juga Sains Kemasyarakatan di USM. Namun, setelah saya membaca komen2 dan juga maklum balas dari pihak Tuan, saya ada terbaca sains politik juga terdapat di UM. Bolehkah saudara memperjelaskan mengenai kursus2 di Um yang melibatkan sains politik kerana ketika sy mengisi UPU sy tercari2 course2 yang ditawarkan di UM tetapi langsung tidak ada kelihatan perkataan 'POLITIK'. Lantas sy memilih Hbungan stratergik dan antarabangsa. Sy sememangnya kurang pengetahuan mengenai bidang2 ditawarkan di UM terutamanya bidak berkaitan sc politik kerana tidak mengetahui sumber yg mampu memberi jawapan yg tepat. Oleh itu, saya meminta jasa baik pihak tuan untuk memberi segala pencerahan atas soalan yg sy utarakan sebentar tadi mengenai sains politik di um. Dalam konteks lain pula, sy ada bertanyakan soalan dengan senior2 STPM sy yg telah mengambil sains politik di UKM,mengenai harapan dan peluang saya sebagai plajar STPM untuk mengambil bidang sains politik di UKM. Maklum balas senior sy adalah sya harus merebut tempat dengan pelajar2 asasi undang2. Persoalan saya, mengapakah pelajar asasi mengambil sains politik di peringkat ijazah?Apakah perkaitan asasi undang2 dan sains politik ? Terima Kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alaikumsalam...

      Abang akan jawab mengikut points yg adik kemukakan diatas:

      a. UM memang ada menawarkan komponen sains politik (dibawah Fakulti Sastera & Sains Sosial) bagi program International & Strategic Studies dan Antropologi-Sosiologi. Malangnya skopnya memang terhad berbanding UKM atau USM. Di USM misalnya, Sains Politik adalah salah satu dari bidang utama. Tetapi UM tidak mengamalkan konsep ini. Pun begitu, program International & Strategic Studies (ISS) menawarkan suatu senarai kursus politik antarabangsa yg abang lihat sebagai hebat & wajar diberi pertimbangan. Khususnya jika adik ada cita2 menjadi diplomat atau bekerja di Kementerian Luar misalnya. Abang dapati UM ada menawarkan subjek penghantar utk Sains Politik. Ini mungkin sudah memadai kerana tumpuan utama program ini ialah utk melahirkan diplomat, duta2 atau petugas2 di PBB di masa hadapan. Dlm ertikata mudah, program ISS ialah utk membentuk kompetensi dlm hubungan antarabangsa. Ini mungkin agak berbeza dgn USM atau UKM yg ingin mengeluarkan intelek sains politik yg tidak berfokus kpd satu skop tertentu.

      b. Berhubung dgn pelajar asasi mengambil undang2/sains politik: Adik tidak perlu gusar tentang pelajar asasi. Adik adalah lulusan STPM. Adik tidak perlu menempohi protokol yg wajib ditempuh oleh pelajar asasi. Yg perlu adik pastikan ialah membuat pilihan yg paling jitu: samaada memilih UKM, UM atau USM. Disamping itu, adik perlu sedar tentang implikasi bagi setiap pilihan2 berkenaan. Jika adik benar2 mahu mengkhusus dlm Sains Politik, pilih USM atau UKM. Jika mahu mendalami hubungan antarabangsa & strategi, pilih UM.

      c. Undang2 merupakan bidang yg BUKAN sains politik (tetapi tetap relevant & berkaitan bila belajar dasar2 atau aspek perlembagaan negara). Jadi adik usah terlalu bimbang. Tapi jika adik berminat utk ambil undang2 sebagai subjek tambahan atau sub-bidang minor, adik kenalah memilih UKM (atau UM) kerana USM tidak menawarkan subjek undang2.

      d. Pelajar2 asasi undang2 UKM memilih sains politik sebagai bidang utama mereka mungkin kerana atas dasar minat. Mereka boleh memilih bidang undang2 (jika mahu). Mungkin juga kerena mereka kurang berminat/berkeyakinan dgn kursus undang2 yg memang sukar kerana perlu banyak membaca, mutlaah & kajian. Jadi, tiada perkaitan antara asasi undang2 dgn sains politik. Mereka ambil sains politik mungkin kerana cabaran bidang undang2 amat berbeza berbanding Sains Politik yg lebih mementingkan kecenderungan kritis terhadap peranan kuasa, pemerintahan, pentadbiran negara, hubungan aantarabangsa serta aspek2 yg pernag abang sentuh dlm maklumbalas2 terdahulu.

      Abang harap telah dapat memberi cerahan kpd adik dlm membuat pilihan yg lebih tepat. Adik juga dicadangkan lawati portal universiti2 berkenaan utk mendapatkan lebih maklumat terbaru. Selamat mendaftar. Ws

      Padam
  27. Ribuan terima kasih abg, saya telah memahami apa yg sy cuba fahami slama ini, sesungguhnya pencerahan abg ni sangat jelas dan membantu. Jika tidak keberatan boleh sy meminta apa2 medium perhubungan daripada abg sama ada laman sosial atau lain2? Mungkin dimasa hadapan saya memerlukan khidmat nasihat daripada orang yang lebih arif seperti abg? Jika mempunyai kelapangan mohon abg add sy Di FB Shah Akmal atau wechat Shah_Akmal99. https://www.facebook.com/shahena10. Terima kasih, semoga Allah membalas jasa baik abg di hari2 yg mendatang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam...

      Boleh hubungi abang di https://www.facebook.com/majorborhani atau https://www.facebook.com/neosangsapurba.lebardaun

      Ok, selamat belajar.

      Padam
  28. salam.. trima kasih ats entry yg mnrik.. sya lpasan diploma pelancongan.. brmnat utk mngambil ijazah sains politik.. dh bkerja dlm industri plncongan 2 thun.. n bru decide nk continue study dlm sains politik krana ingin mnbh ilmu n asenye once dh graduate still nk keje dlm indstri plcongn.. nk mnta pndapat saudara, adkah btul tndkn sya utk mlnjutkn ijazah dlm jurusan ni.. sbb sya ase blaja di u utk mnmbh ilmu sja, once dh keje, ilmu yg ade blum tntu dpt dpraktikkn.. so utk smbg plncongan jga sya ase tdak prlu..sbb tu tringn mndalami ilmu sains plitk.. apa pndpt saudara?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alaikumsalam..

      Ada beberapa cara utk sambung belajar. Kalau secara jarak jauh (PJJ), USM & OUM ada menawarkan program sains politik. Jika secara full-time, adik boleh memohon samaada di UKM, UM, USM. UUM & UiTM ada menawarkan komponen sains politik seperti pentadbiran awam, analisis dasar dan sistem pemerintahan. Jadi adik kena pastikan mahu belajar penuh masa atau part-time. Jika penuh masa, sekaranglah waktunya utk memohon. Tarikh tutup sudah terlalu hampir. Selamat memohon.

      Padam
  29. Salam, saya merupakan lepasan SPM 2013 dan baru sahaja mendapat tawaran utk melanjutkan pelajaran dlm bidang sains politik. Saya mempunyai minat yang mandalam terhadap politik namun, family saya mendesak supaya menceburi bidang perubatan. Antara bidang sains politik dan perubatan, yang mana lebih terjamin utk mendapat perkerjaan ?

    BalasPadam
  30. Salam...

    Mana2 bidang pun memiliki peluang yg serupa jika kita bijak melihat ruangnya. Bidang perubatan adalah lebih tertumpu pada dunia perubatan. Tapi hari ini ramai pengamal perubatan merubah haluan ke pelbagai bidang lain termasuk politik. Jadi, jika adik mendaftar bidang perubatan pada hari ini, tidak bermaksud adik akan terlepas peluang utk perkembang pengetahuan dlm sains politik. Hari ini bidang ilmu sudah terbuka luas melalui pelbagai media. Jika adik seorang pelajar perubatan atau kejuruteraan, tidak bermakna adik tidak boleh belajar atau mendaftar modul sains politik sebagai sub-bidang pembelajaran. Namun begitu, hanya ada segelintir universiti di negara ini yg mampu menawarkan pelbagai komponen modul utk dipelajari. Universiti2 tersebut ialah UKM & UM. USM ada tetapi malangnya fakulti perubatannyan terletak di Kubang Krian, bukan Penang.

    Jadi, malah utk memilih bidang juga adalah merupakan suatu cabaran besar kpd para pelajar di Malaysia. Namun begitu adik perlu membuat keputusan yg paling bijak & paling tepat kerana ia akan memberi impak kpd kerjaya adik di masa hadapan. Ws

    BalasPadam
  31. Assalamualaikum saudara, saya merupakan lepasan matrikulasi 2013/2014 dalam bidang Sains. Saya berminat dalam bidang Sains Politik dan sebenarnya saya mempunyai cita cita untuk menjadi pegawai di kedutaan Malaysia di Indonesia (Saya dengar untuk menjadi pegawai kedutaan, saya perlu fasih dalam bahasa negara tersebut dan Alhamdulillah saya fasih berbahasa Indonesia) dan saya tahu saya perlu mengambil Hubungan Antarabangsa. Pertanyaan saya, jika saya ambil Sains Politik di UKM atau mana mana universiti lain, adakah Hubungan Antarabangsa akan menjadi subjek elektif saya atau macam mana? Dan saya ada baca saudara kata untuk lebih baik, kita perlu ambil course lain. Adakah Hubungan Antarabangsa termasuk dalam senarai course lain itu? Dan, adakah akan ada persaingan sengit untuk mendapatkan course Sains Politik? Mohon pencerahan kerana saya masih belum begitu jelas tentang apa yang patut saya lakukan untuk berkhidmat kepada ummat melalui medium ini. Sekian, terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam.

      Di USM subjek Hubungan A/bangsa merupakan komponen penting bagi bidang sains politik. Malah USM ada menawarkan Master in SEA studies, Master in International Studies & beberapa program lain utk mereka yg berminat mendalami Hubungan Antarabangsa. Utk peringkat bachelor ia menjadi komponen utama bagi mereka yg majoring dlm sains politik. Saya harap USM tidak banyak mengubah komponen bidang sains politik yg ditawarkan.

      Jika adik berminat menjadi duta, adik perlu menjadi pegawai PTD serta bertugas di Kementerian Luar Negeri. Selain itu adik perlu menguasai bidang pengajian strategik & hubungan a/bangsa utk jadi lebih kompeten. Pembacaan yg luas & mendalam amat penting selain penyelidikan berterusan. Perbincangan di bilik kuliah atau tutorial adalah tidak memadai. Hari ini Internet telah menjadi media penting. Jadi, adik boleh munafaatkan dgn sewajarnya.

      Ringkasnya, ambil hubungan a/bangsa sebagai komponen utama dlm program sains politik adik. Selamat belajar.

      Padam
  32. Assalamualaikum..saya berminat nak melanjutkan pelajaran peringkat Master untuk bidang sains politik..saya telah menguasai perkara asas mengenai pengenalan kepada sains politik dan pengurusan konflik serta perundingan dalam dunia politik. Ada tak biasiswa yang menawarkan untuk bidang sebegini dan apakah pekerjaan yang sesuai setelah grad dri bidang sains politik? saya kini pelajar bidang polisi dan pentadbiran peringkat ijazah sarjana muda..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam.

      Biasiswa merupakan suatu isu universal di peringkat posgraduate. Kecuali jika adik jadi bakal tenaga pengajar di IPTA (yg tawarkan skim bakal pengajar...), lazimnya biasiswa tidak disediakan. Jadi adik perlu berusaha utk menyediakan kos pembelajaran sebagaimana diperlukan.

      Peluang pekerjaan terbuka luas jika adik berjaya mencapai CGPA yg baik, penguasaan bahasa Inggeris (atau lebih banyak lagi..) serta keupayaan komunikasi yg berkesan. Ok, selamat belajar.

      Padam
  33. Saya ingin menjadi seorang diplomatik/ duta negara . Jadi , ada seseorang ini mencadangkan saya mengambil bidang sosio politik . Masalahnya sekarang , saya kurang jelas dgn sosio politik dan universiti mana yg menwarkan bidang ini ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam.

      Adik eloklah membaca catatan/jawapan2 yg telah abg kirim terdahulu. Dlm jawapan2 tersebut abg telah memberi beberapa kupasan berhubung peluang2 utk menjadi ahli diplomat. Memang adik perlu mengambil bidang sains politik sebagai rangkuman utama selain ekonomi, sosiologi, development studies dll.

      Universiti2 yg tawarkan sains politik sebagai bidang major ialah USM, UKM, UM, UiTM. Pun begitu, ada jugak beberapa IPTA yg tawarkan komponen2 terhad seperti UUM & UPSI. Jadi, adik perlu buat pilihan yg tepat. Selamat belajar.

      Padam
  34. Hi
    selamat pagi^^saya pelajar lepasan STPM 2013,saya tidak dpt ipta dan masa membuat rayuan saya memilih sains politik di Unimas sebagai pilihan1 dan sains politik di UKM sebagai pilihan 2....nak tanya biasanya pelajar yang dapat agak2nya berapa pointer...tq banyak2^^

    BalasPadam
  35. Salam.

    Bercakap soal pointer, sudah barang tentulah pointer terbaik akan meraih peluang paling tinggi. Ada sesetengah universiti yg cukup cerewet dlm memilih pelajar. Oleh itu, langkah terbaik ialah, mereka akan memilih yg terbaik sahaja. Namun itu tidak bermaksud adik tiada berpeluang. Yg penting, adik perlu memohon & mengisi keperluan minimum seperti yg dinyatakan kat dlm syarat2 permohonan. Yg penting, keperluan minimum perlu dicapai. Isi dgn lengkap. Selepas itu, jgn lupa berdoa kpd Tuhan moga2 adik berjaya.
    All the best. Ws.

    BalasPadam
  36. Saya dpt sambung jurusan ijazah sains politik di uia. Saya takut sy xdapat bwk jurusan ni memandangkan bayangan pertama terhadap kos ni jg cukup menakutkan.. ade ape2 tips bro? Tq ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam...

      Tips saya utk adik: perbanyakkan pembacaan teks2 sains politik dlm sebulan-dua ini. Permulaannya, kuasai konsep2 asas sains politik secara komprehensif. Buat nota2 permulaan keatas political vocabulary (konsep/istilah2 politik...) kerana ia akan digunakan secara tersebar luas oleh para pensyarah politik. Pensyarah politik kebanyakannya tidak akan menerangkan makna konsep2 politik yg digunakan. Jadi, timbul masaalah besar jika kita gagal utk menguasai konsep2 asas sains politik atau sains sosial. Itu tip permulaan abang.

      Tip kedua, adik perlu membentuk minat yg mendalam utk fahami & pelajari modul/displin sains politik. Mahu tidak mahu, adik perlu paksa diri utk meminati. Kebetulan adik telah memulakan pengajian. Samaada di UIA mahupun dimana. konsep pelajari sains politik tidak jauh berbeza. The vital point, adik perlu mulakan pembacaan secara meluas.

      Tip ketiga - adik juga perlu belajar konsep asas ekonomi, sosiologi, pentadbiran awam dan pengajian pembangunan. Ini kerana ia adalah pelengkap kpd penguasaan ilmu politik. Tanpa displin2 tambahan ini, pencerahan kpd sains politik adalah lambat & sukar. Jadi, jgn lupa daftar modul2 yg abang sebutkan tadi - jika bukan di semester ini, boleh daftar pada semester mendatang.

      Jgn takut pada bayang2.... Hari ini ilmu politik mudah diperolehi melalui internet & pelbagai media. Jadi, adik usah gelabah dgn perangan lecturers yg pelik2... Yg pentingnya ialah usaha adik. Lecturers hanya menyumbang 3-5% ilmu. 95% ilmu datang dari usaha adik sendiri. Selamat belajar. Ws

      Padam
    2. salam brother, saya pon baru masuk UIA dalam bidang sains politik juga.,.alhamdulillah :)

      Padam
    3. Assalamu....tahniah buat adik. Studi bersungguh-sungguh & jgn sesekali ponteng kuliah/tutorial. Rajin2 bertanya utk mendalami pemahaman. Sains Politik adalah bidang pengajian yg cukup mencabar, tapi amat menyeronokkan. Moga adik cemerlang. Ws.

      Padam
  37. u just proceed...x rugi pon

    BalasPadam
  38. Saya tengah buat test tentang advantages of majoring political science. Ini sangat membantu serba sediki. Terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Teruskan usaha adik. Hari ini mungkin advantages belum kelihatan. Tapi bila kita telah mulakan kerjaya (terutama jika dlm khidmat awam...) baru nampak kepentingannya. Ws.

      Padam
  39. salam saya nk tnya bidang kedutaan termasuk dalam bidang sains politik ke? bgaimana saya mahu apply bidang kedutaan ini?

    BalasPadam
  40. Assalamu....Duta adalah suatu jawatan (yg disandang oleh mereka yg dilantik sebagai DUTA atau kakitangan di kedutaan...) yg bukan bersifat kekal. Sebagaimana jawatan2 awam lainnya, ia berasaskan assignment yg ditetapkan oleh kerajaan & lazimnya ia dari kementerian luar atau golongan mereka yg menjawat jawatan tinggi dalam negara. Ditugaskan antara 2-3 tahun (..atau lebih) & selepas tempoh itu mereka akan kembali ke tanahair utk meneruskan tugas hakiki mereka di kementerian atau jabatan2 masing2. Jadi, DUTA bukan jawatan hakiki. Demikian juga dgn kakitangan kedutaan. Semuanya tumpangan & selesai tempoh tugas, mereka perlu kembali ke Malaysia utk jalankan tugas asasi mereka seperti biasa. Ws.

    BalasPadam
  41. Assalamualaikum bang, saya minat sangat dengan political science tapi orang cakap nak ambik ni kena cakna ngan isu semasa. Jadi saya takut la jugak. Dulu saya jadi bersemangat bila tengok kakak dan abang saudara berjaya dalam political science. Tapi lama lama kecenderungan kat political science ni macam nak hilang. Saya nak letak political science sebagai first choice di iium tapi saya takut tersalah pilih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Walaikumsalam.. Jgn bimbang dgn bayang2..jika terlalu bimbang, ambillah sebagai sampingan (utk beberapa opsyen luaran). Sains politik memerlukan pelajar yg benar2 gigih & berani. Tidak boleh separuh2 atau cuma separuh jalan. Tetapi dunia hari ini sebenarnya amat dipengaruhi oleh suasana politik global yg tidak seimbang, unipolar serta hegemoni barat. Malah dlm negara kita sendiri jugak kedapatan unsur2 hegemoni yg semakin ketara dikalangan penguasa2 politik. Jadi, jika adik cuba lari dari mengambil bidang sains politik, tidak bererti adik akan dapat lari dari realiti sosial yg terlalu dibelenggu oleh tangan2 politik...

      Abang cadangkan adik mengambil sains politik sebagai bidang minor (jika masih ragu2 utk majoring). Sebagaimana pesanan abang dlm jawapan2 sebelum ini, bidang sains politik tidaklah terlalu sukar. Yg penting - kita perlu berminat utk menguasai ilmunya. Insyaallah, adik boleh berjaya. Selamat belajar.

      Padam
  42. Assalamualaikum abang, terima kasih kerana atas kata kata abang mengenai sains politik saya rasa semangat nak ambil bidang ini tapi peluang untuk perempuan major ni macam rendah je sekarang. Lelaki yang lebih ramai conquer bidang ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alaikumsalam. Tidak semestinya. Adik boleh pilih samaada jadikan bidang major atau minor. Yg penting, adik kena serius terutama diperingkat asasi. Menguasai konsep2 asas adalah kritikal. Barulah ianya akan jadi mudah utk kita kuasai ilmu ini. Ws

      Padam
  43. Assalamualaikum..ap syarat lpasan stpm untk bdang sains politik?

    BalasPadam
    Balasan
    1. alaikumsalam.

      Mudah saja. Sebagaimana syarat2 khas kemasukan bagi program2 yg lain. Adik mesti "strong" dlm Pengajian Am, Sejarah atau Geografi atau Ekonomi. Abang doakan adik cemerlang dlm STPM adik. Ws

      Padam
  44. Assalamualaikum, saya baru je abis periksa spm. Sebelum saya hadap peperiksaan spm, cikgu saya ada mencadangkan saya utk ambil kos sains politik sbb pencapaian saya dlm subjek sejarah agak memberangsangkan walaupun tak dpt A+. Sebelum saya naik form 5 kwn saya pula ada mencadangkn saya belajar sains sosial. Saya tgk sains politik & sains sosial lebih kurang je. Kalau nk ckp pasal sains politik ni pd saya rasa mcm berminat utk belajar bidang ni tp bila tgk keadaan politik di negara kita ni menghalang saya utk belajar kos sains politik dan ubah fikiran balajar bidang yg lain. Kalau pasal sains sosial ada org kata sama mcm sains politik jd saya agak celaru ttg sains politik dengan sains sosial. Saya nk tanya apa yg patut saya buat? Klau saya ambik kos sains politik atau sains sosial apa pekerjaan yg akan saya dpt? Apa pulak nasib saya lepas tu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alaikumsalam.

      Sains Sosial ialah merupakan istilah atau paradigma yg memayungi bidang2 multidisciplinary ilmu seperti Ekonomi, Sosiologi-Antropologi, Sains Politik, Pengajian Pembangunan, Pentadbiran Sosial, Pengajian Gender, Pentadbiran Awam. Ia berbeza dgn Sains Kemanusiaanatau Ilmu Pendidikan atau Sains Tulin atau Kejuruteraan. Bidang Sejarah atau Geografi misalnya adalah sub-bidang Sains Kemanusiaan. Sebaliknya Kajian Antarabangsa & Diplomatik ialah dibawah Sains Sosial. Sebab itu, jika kita bercakap soal "bidang" Sains Sosial, ia tidak lengkap jika kita tidak melihat kpd "jurusan" ilmu2 dlm komponen Sains Sosial itu sendiri. Dan, kalau seseorang itu belajar Sains Sosial, bukan bererti beliau belajar sains politik. Mungkin beliau cuma mengambil program Ekonomi atau Sosiologi atau Kajian Gender. Itu sebagai contoh.

      Oleh itu kita tidak usah keliru dgn istilah "Sains Sosial" mahupun "Sains Politik". Misalnya, jika adik mendaftar program Bachelor Hubungan Antarabangsa & Diplomatik, ia tidak akan sama dgn adik ambil program Bachelor Sains Sosial di USM. Program, objektif & sasaran sesuatu program itu tidak akan serupa dgn yg lain walaupun "seiras rupa".

      Mengenai peluang pekerjaan, abang ada memerihalkannya pada jawapan2 abang yg terdahulu utk adik2 yg lain. Selamat belajar. Ws

      Padam
  45. Adakah lepasan spm,boleh meminta kos sains politik??

    BalasPadam
  46. Boleh. Adik bolehlah mendaftar program Diploma Pentadbiran Awam (DPA) yg ada ditawarkan oleh UiTM. Terdapat beberapa komponen sains politik dlm program tersebut. Ia amat baik utk golongan yg baru ingin berjinak-jinak dgn bidang pentadbiran awam. Program DPA diwujudkan bagi melayakkan lulusannya menyanyandang jawatan sebagai Penolong Pegawai Tadbir Awam atau setaraf. DPA juga melayakkan adik menyambung ke peringkat yg lebih tinggi dlm bidang ilmu yg sama. Selamat belajar.

    BalasPadam
  47. Assalamualaikum , selain UKM , Univ mana lg yg menawarkan kos sc politik ? Betul ke kos ni kos lelongan ? Sbb requirement utk apply kos nie terlalu rendah . Harap dpt memberikan penjelasan :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. asalikusalam... Selain UKM - UM, USM, UiTM & beberapa lagi (UUM, UMS, UPSI) yg menawarkan komponen2 tertentu sains politik. Universiti2 tidak pernah menawarkan program2 lelongan. Keperluan masuk tetap ketat sebagaimana yg lain...

      Padam
    2. salam.. uia pun ada tawarkan kursus sains politik under kuliyyah sains kemanusiaan. bleh rujuk web uia. sekadar makluman..

      Padam
    3. Salam, sebagai salah seorang graduan Sains Politik UKM, kemasukan ke program tersebut bukanlah semudah seperti yg disangkakan. Saya memulakan pengajian di UKM dengan kursus Sains Statistik sebelum memohon untuk menukar bidang ke Sains Politik. Dengan CGPA matrikulasi 3.08, saya hampir2 x lepas utk join program Sains Politik, namun setelah membuat rayuan akhirnya saya diterima. Kemasukan menggunakan STPM wajib 3.3 ke atas.
      Kalau betul2 nk study Sains Politik, UKM is the best place. Ramai professor & pensyarah2 yg berkaliber di sana. Boleh rujuk QS world ranking by subject (politics)- UKM is ranked top 100.
      Tamat pengajian, sy trus dpt offer PTD. Lepas setahun, sy berhenti sambung Master dlm bidang yg sama di Southampton, UK and the join skim fellowship UKM. Sekarang menyambung PhD di Exeter Univ, UK. Teringat pesan Prof Agus, bidang apa pun yg kita ceburi, mesti buat yg terbaik, excellent..insyaAllah tak kan mengganggur & kerja dtg cari kita. Saya dh rasa pengalaman ni & terbukti Sains Politik (UKM) mmg pilihan tepat!

      Padam
    4. Salam. Abg ucap tahniah utk adik. Tidak kisah dimana, samaada di UKM, UM, USM atau dimana-mana, segalanya akan bergantung sepenuhnya kpd usaha individu jadi ilmuan yg terbaik & matang (dlm apa jua bidang sekalipun..). Dari pengalaman abg, pensyarah hanya membekalkan dlm 5% sahaja ilmu. Selebihnya - ia bergantung pada usaha & "struggle" individu. Bidang sains politik sebagaimana yg adik telah ketahui - adalah suatu bidang yg mencabar tetapi amat menarik kerana ia benar2 membabitkan realiti sosial. Alhamdulillah, abg tumpang berbangga. &, abg harap adik akan dapat menjadi sarjana politik yg benar2 berjaya menjadi "change agent" kpd masyarakat dlm negara ini suatu hari nanti. Ws

      Padam
  48. Salam buat tuan empunya blog ...jika tidak keberatan, bolehkah tuan cadangkan kepada saya beberapa buah buku yg bagus untuk saya baca sbg pengenalan kpd sains politik/ istilah2 politik...tidak kisah samada berbahasa Melayu atau Inggeris, saya bakal melanjutkan pelajaran ke dlm bidang ini...jadi saya ingin membuat sedikit persiapan awal memandangkan byk masa yg terluang skrg ini...harap tuan dpt membantu...terima kasih saya ucapkan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam..bacalah beberapa buah buku Konsep Asas Sains Politik & Fundamentals of Political Sciences terlebih dahulu diawal semester pertama sebelum upgrade kpd bacaan yg lebih berat... Ini ialah utk kuasai kefahaman asas terhadap displin Sains Politik.. Bacalah 3-5 Selamat belajar.

      Padam
    2. boleh rujuk Syed Hussain Ali, Pengantar Sains Politik

      Abdul Rashid Moten & Syed Sirajul Islam- Intro to political science

      Padam
  49. Salam...sy sdg btugas d sebuah agensi Kerajaan & ingin melanjutkan pelajaran. Sblm ni sy dlm IT (Sijil shj). W/bagaimanapun, tugas sy skrg adalah bkaitan bidang komunikasi korporat, pengurusan sumber manusia, hubungan a/bangsa dan serba sedikit berkait dgn politik. Sy masih tidak pasti utk mlanjutkan pelajaran dlm bidang apa namun tidak berkeinginan utk mlanjutkn pljrn d bidang IT. Harap tuan dpt mberi cdgn mngenai bidang yg akan sy ambil nnt. Adakah sains politik sesuai utk sy? Sy agak lemah dlm matematik dan bhs Inggeris sy hanya d tahap sederhana. Terima kasih.

    BalasPadam
  50. Salam, dek...Adik bolehlah browse kat Internet utk dapatkan gambaran lebih jelas mengenai bidang2 yg adik sebutkan tadi. Abg lihat bidang kerja harian adik lebih kpd sains sosial, HRM serta komunikasi. Jadi abg cadang adik pilih dua bidang utama yg betul2 adik minati & yg mungkin boleh adik kuasai sebagai landasan kerjaya utama diwaktu mendatang. Contohnya, jika adik memikirkan mahu jadi pengajar, adik boleh pilih 2 komponan utama prgram, misalnya HRD + Komunikasi Korporat. Disamping itu adik boleh ambil subjek alternatif/opsyen dlm bidang2 lain sewaktu belajar nanti. Dgn cara itu, adik akan lebih fokus. Dlm hal ini, abang cadang adik ikuti program di USM atau UiTM atau UKM kerana IPTA ini memiliki fakulti Sains Sosial yg kuat, disamping bidang2 komunikasi dll.

    Berhubung bahasa Inggeris, abg cadangkan adik adakan jadual harian selama 30 minit (10 minit - baca kuat; 10 minit - baca mendalam; 10 minit- catat vocabulary & cari makna2nya..). Bahasa Inggeris tidak sukar dikuasai tapi adik perlu ada displin yg ketat. Abg kata 30 minit sehari - itu adalah waktu minimum. Kalau adik punya waktu yg lebih panjang, perpanjangkan waktu. Selalu membaca teks Inggeris & cuba biasa interaksi dlm BI. Insyaallah, dlm 24 bulan adik akan lihat perbezaan ketara. Selamat belajar.

    BalasPadam
  51. maaf, tumpang tanya..sains politik dalam b.inggeris dipanggil apa??

    BalasPadam
  52. salam...
    saya sekarang belajar dalam diploma in culinary art.
    saya ingin bertanya boleh kah kalau saya menceburi
    bidang sains politik ini dengan membawa segulung diploma culinary art..sebab kebanyakkan U yg menyediakan sains politik kesemuanya bermula dengan Bachelor...saya sungguh berminat kerana saya ingin menyambung legasi ibu saya yang bekerja di sebuah parti politik di malaysia

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alaikumsalam. Adik bolehlah memajukan permohonan dimana-mana institusi yg ada menawarkan kursus Sains Politik. Adik boleh juga mencuba utk ambil Diploma Pentadbiran Awam yg telah ditawarkan oleh UiTM sejak sebegitu lama. Program ini memakan masa tiga tahun. Selepas itu adik boleh sambung 2 tahun lagi (di UiTM..) utk melengkapkan pengajian peringkat bachelor. Abang ingin berpesan agar adik memberi fokus kpd pembelajaran terlebih dulu dari memikirkan utk aktif dlm parti politik. Bila sudah berjaya nanti barulah fikirkan apakah yg terbaik utk adik. Selamat belajar.

      Padam
  53. salam...
    saya sekarang belajar dalam diploma in culinary art.
    saya ingin bertanya boleh kah kalau saya menceburi
    bidang sains politik ini dengan membawa segulung diploma culinary art..sebab kebanyakkan U yg menyediakan sains politik kesemuanya bermula dengan Bachelor...saya sungguh berminat kerana saya ingin menyambung legasi ibu saya yang bekerja di sebuah parti politik di malaysia

    BalasPadam
  54. Saya sekarang bekwrja sebagai salah seorang staf perubatan dan berhasrat ingin menyambung pengajian dlam ikazah sains politik. Boleh ke sy menggaunakan diploma pembantu perubtana sy untuk memohon kos ini? Bila permohonan dibuka ye?

    BalasPadam
  55. Salam. Tiada masaalah utk menyambung diperingkat ijazah asas walau adik pemegang diploma apapun. Yg penting, adik perlu memohon kemasukan. Abg kurang pasti tentang tarikh permohonan kemasukan kerana biasanya ia dibuka sewaktu keputusan STPM diumumkan. Pun begitu, adik boleh mencuba melayari mana-mana portal IPTA (e.g. UKM, UM, USM, UUM, UiTM dll..) sekiranya ada tawaran kedua dibuat. Jika tiada, adik boleh juga memohon belajar secara pengajian jarak jauh (yg ada ditawarkan oleh USM). Abg berdoa adik berjaya mendaftar. Selamat mencoba.

    BalasPadam
  56. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  57. helloo...bolehkah saya tanya tentang bidang sains politik.saya ada satu kawan yang berbangsa cina yang berminat dalam bidang politik science.dia telah mendapat pointer 3.0 dalam stpm 2014..dia ialah aliran sains .dia sangat bagus dalam subjek pengajian am dan suka subjek ini tetapi dia risau tentang pointer ini mudah masuk ke ukm atau usm kah?sebagaimana yang saudara ketahui,kursus ini kurang diminati oleh lepasan stpm ,matrikulasi atau diploma..peluang kawan saya dapat kursus ini tinggikah...terima kasih atas jawapan kamu

    BalasPadam
    Balasan
    1. tiada masaalah samaada aliran sains atau sastra. Boleh daftar bidang sains politik. Selamat mendaftar.

      Padam
  58. Assalam..boleh tak senaraikan ipts yg menawarkan kursus sains politik?terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ws. IPTA yg ada tawarkan kursus2 sains politik: UKM, UM, USM, UiTM, UUM, Unimas. Juga UPSI. Adik boleh lawati laman sesawang universiti2 ini utk maklumat lebih terperinci.

      Padam
  59. Salam. Sy seorang pelajar matrikulasi bidang sains. Sy telah mohon antro-sosio sbg first option di um dan sy nak tanya berbeza sngat ke kelayakannya dgn sains politik skiranya sy ingin memohon sbg ptd selepas itu? Atau sy perlu mengambil sains politik? Dan adakah sukar utk seorang wanita mngambil jurusan ini. Mohon pencerahan. Terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam. Antro-sosio adalah bidang Sosiologi (dlm displin Sosiologi yg tersendiri) sebaliknya Sains Politik adalah satu displin yg jugak tersendiri walaupun kedua-duanya dibawah payung "Sains Kemasyarakatan". Ini bererti adik perlu mendaftar bidang Sains Politik sebagai pengkhususan "major" (kalau berminat...) dan antro-sosio sebagai bidang pengkhususan "minor". Tiada masaalah utk wanita belajar jurusan politik. Sebaliknya ia merupakan suatu keunikan utk para wanita menguasai bidang ini utk negara ini. Selamat belajar. Ws

      Padam
  60. assalamualaikum.
    boleh tak senaraikan pekerjaan atau kerjaya dalam bidang sains politik ?

    BalasPadam
  61. alaikumsalam....apa saja kerjaya yg berkaitan dgn pentadbiran, pengurusan awam, tadbir & diplomatik seperti penghulu, pegawai tadbir am, PTD, penolong pendaftar serta pegawai2 awam biasa. Jgn bimbang dgn pekerjaan. Insyaallah, ada. Ws

    BalasPadam
  62. salam.. jika pada peringkat diploma bergraduate dalam bidang syariah islamiyyah, boleh ke memohon ijazah dalam bidang sains politik?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ws. Boleh memohon. Tiada masaalah. Selamat mencuba.

      Padam
  63. Balasan
    1. Ya, sains politik (memang) hanya ditawarkan di peringkat ijazah sahaja.

      Padam
  64. HI....saya baru dpt melanjutkan ijazah (pjj) sains kemasyaratan...saya tgh peninggg coz x brape confident dgn cost yg sy pilih nie...saya cuma nak tau samada modul utk cost nie terlalu berat @ tidak and lastly sy nk tau brape byk modul yg sy perlu ambil tuk tamat pjj nie...thank in advance for ur tip...peace no war

    BalasPadam
    Balasan
    1. Assalamu. Kalau utk majoring dlm Sains Politik - perlu ambil minimum 48 unit kredit (14 x kursus2 Sains Politik). Itu kalau di USM. Saya rasa IPTA lain pun mengamalkan konsep yg sama utk melengkapkan keilmuan induvidu dlm bidang sains politik. Boleh ambil lebih dari itu (16-17 kursus) sekiranya termampu. Pada keseluruhannya adik perlu mencapai minimum 120-126 unit kredit utk bergraduan. Purata satu semester 4-5 kursus perlu diambil. Kebiasaannya 5 adalah optimum w/pun ada yg pernam ambil 6 kursus per semester. Selamat belajar.

      Padam
  65. Assalamualaikum
    Minat saya terhadap sej sangat mendalam dan alhamdulillah result sejrah antara result yg saua personally proud of
    Soalan saya ,sekiranyaa result spm saya bagi sejarah cemerlang namun untul fizik or add maths saya dapat B misalannya
    Adakah peluang saya untuk study dalam bidang ni sangat cerah based on result sejarah saya or penilaian dibuat berdasarkan result secara holistik bagi semua subjek?

    BalasPadam
  66. Waalaikumsalam...

    Tidak masaalah. Adik boleh menyambung dgn syarat adik memiliki kelulusan STPM. Jika tidak memiliki SPM, boleh ambil bidang ini melalui Diploma Pentadbiran Awam (yg ditawarkan oleh UiTM Shah Alam). Jika tidakpun, adik boleh ambil program pra-U/foundation atau mengambil STPM terlebih dulu. Bidang ini meletakkan syarat minimum C+ bagi tiga matapelajaran tidak termasuk Pengajian Am (keseluruhannya 4 C+). Sesetengah IPT mensyaratkan minimum 2B & 2C+. Okey, Selamat belajar.

    BalasPadam
  67. Assalamualaikum.

    Saya sedang belajar di Universiti awam di Australia..majoring in International Relation. Namun, menurut sistem di sini, saya hanya akan dapat Ijazah, tanpa kepujian sbb klu nk buat Honors kene stay lg setahun n meet certain requirements. Harap-harap dapat buat honors. Tpi in case x dpt, is it possible for me to furthermy studies in Msia without Honors? How about the working prospects for graduates without honors?

    Trima kasih tuan!

    BalasPadam
    Balasan
    1. assalamualaikum hi hi farahin^^ got interested with yr comment rn. may we have some chat to ask about yr studies at australia. may I? some of officially acct perhaps. -nurul

      Padam
  68. saya sekarang dalam fasa STPM...saya amat meminati dalam bidang pentadbiran..sebelum ini,saya mendapat tawaran untuk menyambung pelajaran dalam Diploma Pentadbiran Awam di Uitm..akan tetapi,setelah mendapat penjelasan daripada ibu saudara dan rakan2,saya nekad untuk masuk ke tingkatan 6..pada pendapat abg,adakah saya berada di jalan yg betul sebab saya bercita2 untuk mengikuti PTD setelah tamatnya belajar di peringkat ijazah kelak..setelah membawa ulasan abg,saya yakin bahawa kos ini akan lebih memudahkan saya untuk ke PTD..cuma..perlukan usaha dan tawakal..mohon pencerahan abg untuk saya ke PTD

    BalasPadam
  69. sy telah mendapat tawaran dlm bidang sains kemasyarakatan ...sy bekerja sebagai pt kewangan..adakah laluan sy sesuai dgn tawaran yg sy dpt dr segi kerjaya sy pd masa akan dtg...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tahniah. Belajarlah dengan rajin. Sains kemasyarakatan mungkin bidang baru utk adik. Tetapi ia cukup menarik & amat mencabar. Jadi, adik jgn lepaskan peluang. Tentang kerjaya, adik akan mendapat idea sebaik sahaja adik selesai belajar nanti terutamanya dlm kerjaya awam. Ws

      Padam
  70. Salam abg ...saya berminat untuk sambung dalam sarjana Hubungan Antarabangsa, Hubungan Serantau ataupun sains politik...sy tinggal di shah alam dan bercadang menyambung di uitm shah alam..ape perlu saya buat....sebagai permulaan. sy berkerja sektor awam

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wassalamu. Mudah saja. UKM, UM dan USM memang ada menawarkan pelbagai program di peringkat sarjana. Adik bolehlah layari website IPTA2 berkenaan utk dapatkan maklumat lanjut serta mendaftar kursus. Abang cadangkan adik mendaftar di UKM kerana ia lebih dekat berbanding USM. Utk Uitm, mungkin ada bidang baru dlm konteks hubungan antarabangsa tetapi sepengetahuan abang, ia tidak mengkhusus. Ini kerana bidang sains politik bukanlah bidang teras di universiti tersebut. Jadi, sebagai memulakan langkah, adik layarilah laman2 IPTA yg berkenaan utk mendapat maklumat2 terbaru. Selamat belajar.

      Padam
  71. assalamualaikum..sye bru habis matrikulasi dlm bidang sains sesi 2014/2015..sye dpt tawaran kat usm dlm bidang sains kemasyarakatan..cita cita sye..nk jadi pnsyarah pngajian am..boleh x abg trgkn..ape lgkh yg seterusnye ..yg perlu sye ambik lps degree nt...sye perlu smbung master dlm bidang pendidikn ke ? lgi satu..ade x biasiswa yg ditawarkn untuk kos ni ?

    BalasPadam
  72. assalamualaikum..sye bru habis matrikulasi dlm bidang sains sesi 2014/2015..sye dpt tawaran kat usm dlm bidang sains kemasyarakatan..cita cita sye..nk jadi pnsyarah pngajian am..boleh x abg trgkn..ape lgkh yg seterusnye ..yg perlu sye ambik lps degree nt...sye perlu smbung master dlm bidang pendidikn ke ? lgi satu..ade x biasiswa yg ditawarkn untuk kos ni ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alaikumsalam. Bagus cita2 adik tu. Tetapi utk jadi pensyarah di IPTA, keperluan sekarang ialah PhD dlm bidang yg berkenaan. Sarjana saja tidak memadai, tapi adik boleh jadi pensyarah peringkat foundation/matrikulasi/kolej/politeknik atau setaraf dengannya dlm bidang2 yg bersesuaian. Oleh itu adik perlu bijak memilih bidang serta komponen2 kursus. Penasihat akademik biasanya akan memberikan idea tentang apa yg harus adik pilih. Jadi, berbincanglah dgn mereka.

      Setakat ini belum ada keperluan utk memiliki kelulusan dlm pendidikan utk jadi pensyarah kecuali kalau adik bercadang menjadi guru. Satu lagi, utk dapatkan idea tentang peluang biasiswa, molek kalau adik dapat berbincang dgn Unit Biasiswa di universiti adik. Mereka akan menerangkan peluang2 tertentu samaada diperingkat bachelor atau pasca-siswazah. Selamat belajar.

      Padam
  73. Assalam abang neo. Saya merupakan pelajar lepasan stpm 2014.. Upu baru2 nie ditawarkan ijazah sarjana muda sains politik kat uia. Mula2 memang gembira sangat sebab saya ada letakkan kos ni dalam pilihan upu dulu. Tapi bila dapat nie, banyak suara sumbang. Contohnya, kos ape tu, boleh cari makan ke lepas grad nanti dan sebagainya.. Sehinggakan rasa macam serabut dan menyesal. Apa yang harus saya buat abang? Dan andai kata saya teruskan, bolehkah abang bagi tips untuk survive dalam kos yang tak dipandang ni.. Terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wassalamu. Adik teruskan dgn usaha adik menguasai bidang yg "mencabar" ini. Abang percaya adik tidak akan menyesal. Jgn terpengaruh dgn pemikiran2 sumbang segelintir orang dlm masyarakat - lantaran mereka mungkin cemburu dgn kejayaan adik dapat peluang yg sehebat ini. Abang kata "hebat" lantaran adik akan faham apa maksud abang bila sudah lulus nanti. Insyaallah, adik pasti survive. Yg penting, adik perlu rajin memperbanyakkan pembacaan & mendalami bidang ini. Abang juga menyarankan adik supaya ambil 1-2 komponen kos ekonomi, pengajian pembangunan, pentadbiran sosial & sosiologi bagi memantapkan pengetahuan adik. Selamat belajar.

      Padam
  74. Salam,saya mengambil major antropologi / sosiologi di USM sekarang.Tahun ini saya perlu memilih subjek minor.Saya ingin memilih subjek biologi sebagai subjek minor. Adakah ini akan mempengaruhi peluang kerjaya saya pada masa hadapan? Jika saya memilih minor biologi ,apakah peluang kerjaya yang ada?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wassalam. Adik boleh cross-minor ke suatu bidang yg boleh memperkukuhkan ijazah adik. Jika adik berfikir utk memilih bidang sains sebagai pengkhususan kecil, tentukan penasihat akademik bersetuju dgn adik berasaskan kelayakan terdahulu (dlm biologi/sains). Jika tidak, penasihat akademik mungkin akan mencadangkan adik memilih bidang kemanusiaan, pengurusan, komunikasi atau apa2 bidang yg bukan sains. Dlm konteks kerjaya, ia akan bergantung pada bentuk pasaran kerja yg wujud pada satu2 masa. Tidak semestinya adik tidak berpeluang. Ia amat bergantung pada keperluan2 semasa negara. Dan, ini amat mencabar.. Ws

      Padam
  75. Saya sedang belajar sem 1 di asasi sains uitm. Saya baru mendapat tawaran biasiswa dari MARA untuk kursus degree di Perancis dimana 2 tahun dlm negara utk belajar bahasa perancis diMFI dan 3 tahun diuniversiti perancis. Persoalan saya patutkan saya menerima tawaran tersebut memandangkan kursus tersebut bukan pilihan saya atau perlukan saya menerimanya memandangkan tawaran ini amat sukar utk ditolak.

    BalasPadam
  76. Saya sedang belajar sem 1 di asasi sains uitm. Saya baru mendapat tawaran biasiswa dari MARA untuk kursus degree di Perancis dimana 2 tahun dlm negara utk belajar bahasa perancis diMFI dan 3 tahun diuniversiti perancis. Persoalan saya patutkan saya menerima tawaran tersebut memandangkan kursus tersebut bukan pilihan saya atau perlukan saya menerimanya memandangkan tawaran ini amat sukar utk ditolak.

    BalasPadam
  77. Saya sedang belajar sem 1 di asasi sains uitm. Saya baru mendapat tawaran biasiswa dari MARA untuk kursus degree di Perancis dimana 2 tahun dlm negara utk belajar bahasa perancis diMFI dan 3 tahun diuniversiti perancis. Persoalan saya patutkan saya menerima tawaran tersebut memandangkan kursus tersebut bukan pilihan saya atau perlukan saya menerimanya memandangkan tawaran ini amat sukar utk ditolak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kurang jelas. Apakah bidang yg ditawarkan? Maksud abang, apakah kursus yg bakal adik ambil di Peranchis? Adakah bidang sains politik? Atau, suatu bidang lain?

      Padam
  78. Salam.. saya bakal pelajar usm kos sains komputer.. nak tnya, boleh tak saya tukar dari kos ni ke sains kemasyarakatan ? yg saya tau, wajib belajar dulu 1 semester kos yg ditawarkan, baru boleh tukar..

    BalasPadam
  79. Wassalam. Adik boleh tukar ke sains kemasyarakatan melalui sokongan penasihat akademik & sokongan dekan. Biasanya perkara ini akan dibincang antara ketua fakulti. Memandangkan adik dari jurusan komputer, abang yakin adik berpeluang utk bertukar ke fakulti baru. Tapi adik perlu berbincang dulu dgn orang2 yg abang sebutkan tadi utk kelulusan. Ws

    BalasPadam
  80. Assalam. Saya merupakan pelajar Spm 2015. Saya sangat berminat dalam bidang ini. Persoalan saya, berapakah kelulusan yang perlu saya dapat dalam spm? Mohon pencerahan. Terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wassalamu. Adik perlukan pencapaian terbaik utk membolehkan adik masuk matrikulasi/foundation atau ke tingkatan 6. Di tingkatan 6 nanti adik perlu score kertas Pengajian Am, Sejarah dan dua lagi matapelajaran lain sekurang-kurangnya pada purata "B". Ini kerana adik perlu bersaing dgn rakan2 yg lain. Jadi, cadangan abang, adik perlu cemerlang di peringkat SPM dan STPM/Matrikulasi/A Level utk menggenggam peluang berkenaan. Selamat belajar. Ws.

      Padam
  81. Salam. Saya berminat nak ambil sarjana sains politik. Untuk makluman tuan, saya mempunyai izajah sarjana muda dlm bidang kejuruteraan. Apakah halangan says untuk mengambil sarjana sains politik dan tips sebagai guide line saya. Selain daripada itu,saya menetap di sabah. Apa universiti yang terbaik yang boleh saya apply untuk pengajian jarak jauh

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wassalam. Adik boleh register Sarjana secara kerja kursus memandangkan adik tiada kelulusan asas dlm sains politik. Malangnya progran seperti sarjana Pentadbiran Awam adalah secara penuh masa (sepanjang pemerhatian abang..) samaada di semenanjung atau di Sabah. Di Sabah, Unimas tiada menawarkan program sarjana dlm sains politik. Maka adik tiada banyak pilihan kecuali mendaftar dgn IPTA yg berada di Semenanjung. Boleh memilih samaada full-time atau part-time.
      Pun begitu, adik akan diperlukan mendaftar 3-4 modul sains politik di peringkat asas/teras bagi membolehkan adik melanjutkan program berkenaan. Ini adalah amalan biasa sesetengah institusi bagi menentukan pelajar ada memiliki pengetahuan asas bidang sains politik.
      Program kerjakursus (juga) jika ada menawarkan pengajian jarak jauh - akan memerlukan adik mendaftar dan lulus beberapa komponen modul teras sebelum pembelajaran lanjut. Kecuali jika adik ada mendaftar beberapa modul sains politik sewaktu belajar diperingkat sarjana muda dahulu. Adik bolehlah meninjau di beberapa laman web IPTA utk kenalpasti peluang melanjutkan pengajian berkenaan. Jangan mudah putus-asa dgn sistem penawaran kursus yg wujud pada hari yg pada pendapat abang memang cukup terbatas dan masih ketinggalan jauh dibelakang berbanding dgn di negara2 lain. Selamat mencuba. Ws.

      Padam
  82. Assalamualaikum wbt, sy seorang penolong pengawai perubatan atau lebih dikenali sebagai MA atau dressar ..sy amat meminati sejarah dan politik ..memang satu cita-cita saya nak mendalami sains politik ..persoalannya layak ke saya mengambil PJJ di USM dalam sains politik

    BalasPadam
  83. Salam sy mempunyai degree tesl boleh ke sy mymbg master sy dlm bdg sains politik?

    BalasPadam
  84. Salam sy mempunyai degree tesl boleh ke sy mymbg master sy dlm bdg sains politik?

    BalasPadam
  85. salam,
    saya nak sambung degree di OUM, tapi masih dalam dilemma sama ada nak amik sains politik ataupun sains sosial. boleh terangkan apa bezanya sains politik dengan sains sosial?

    BalasPadam
  86. Says memang berminat dengan kos sains politik. Bolehkah saya dapat tempat di ukm? Saya hanya dapat pngk 3.08 STPM. Adakah saya layak untuk kos tersebut padahal syarat untuk kos tersebut hanya pngk 2.00 STPM . Bagaimana dengan keadaan ini ?

    BalasPadam
  87. Says memang berminat dengan kos sains politik. Bolehkah saya dapat tempat di ukm? Saya hanya dapat pngk 3.08 STPM. Adakah saya layak untuk kos tersebut padahal syarat untuk kos tersebut hanya pngk 2.00 STPM . Bagaimana dengan keadaan ini ?

    BalasPadam
  88. Salam kpd semua.
    Maaf lantaran tak sempat memberi respon lebih awal.
    Bagi adik2/rakan2 yg berminat utk menyambung pelajaran di peringkat bachelor dlm sains politik, tiada syarat khas kecuali memiliki prasyarat2 yg telah ditetapkan oleh IPT. Tiada had kelayakan. Tetapi utk menyambung diperingkat master, anda perlu lulus beberapa komponen modul sains politik - biasanya Penghantar Sains Politik, Penghantar Pentadbiran Awam, Penghantar Hubungan Antarabangsa, Falsafah Sains Politik, Penghantar Sosiologi dan Kaedah Penyelidikan diperingkat bachelor. Ini kerana tanpa pengetahuan asas ini tidak mungkin seseorang boleh memahami secara asas apa itu bidang sains politik. Peringkat master juga kadangkala mensyaratkan individu memiliki kelulusan minor diperingkat bachelor (minimum) dan ini mungkin menyukarkan individu utk mendaftar bidang ini sekiranya tidak memiliki syarat minimum ini. Jadi, ini amat bergantung pada pendirian sesebuah fakulti/universiti. Syarat minimum kadangkala amat ketat atas sebab2 akademik.

    Bagi adik2 yg memiliki diploma/STPM atau setaraf, tiada masaalah utk mendaftar bidang sains politik di peringkat bachelor. Adik2 yg berkelulusan SPM boleh mendaftar program Diploma Pentadbiran Awam di UITM sekiranya berminat. Selamat mencuba. Ws

    BalasPadam
  89. Salam , nak tanya jika lepasan SPM tak boleh sambung UKM ke ? kena STPM dulu ya ? saya mmg minat sgt nak amik political science dari last year . tahun ni saya amik SPM . Mohon pencerahan :)

    BalasPadam
  90. Sains politik berkait dengan falsafah dan psikologi ke?

    BalasPadam
  91. artikel ni amat mengelirukan maksud tersirat mahupun tersurat apa penulis cuba sampaikan ya? adakah baik untuk ambil bidang ini ataupun tidak? saya jadi ragu ragu pula untuk menceburi bidang ini...

    BalasPadam
  92. Salam. Sains politik dengan sains masyarakat sama ke?

    BalasPadam
  93. Salam. Sains politik dengan sains masyarakat sama ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam. Sains Politik adalah salah-satu dari sub-bidang dalam bidang besar Sains Kemasyarakatan. Sub-sub bidang Sains Kemasyarakatan ialah Ekonomi, Sosiologi Antropologi, Sains Politik, Pengajian Pembangunan, Pentadbiran Sosial & Pengajian Gender. Mungkin hari ini terdapat sub-sub bidang yg baru. Ijazah yg dikeluarkan disebut, contohnya, Sarjana Muda Sains Kemasyarakatan. Selamat belajar.

      Padam
  94. Assalam..saya skrg dh bekerja dlm gomen..sy nak sambung bljr secara pjj..sy berminat dgn sains politik,sejarah..dulu masa diploma sy ambil komputer sains..wlpn nak amik law sbnrnya..skrg dlm pertimbangan sama ada nak amik law,sejarah,atau sains politik

    BalasPadam
  95. Assalamualaikum bang. Apakah bidang kemasyarakatan dan apakah skop-skopnya? Apakah pula bidang-bidang kerjayanya?

    BalasPadam
  96. Assalamualaikum, Saya pelajar lepasan SPM 2016 dan saya amat berminat dan berhasrat untuk menyambung pengajian dalam bidang sains politik tetapi saya tidak tahu asasi/diploma apakah yang patut saya ambil untuk berpeluang menyambung pengajian dalam bidang ini kelak. mohon pencerahan.

    BalasPadam
  97. Uwekkk...sains politik (satu bidang dibawah sains sosial) susah cari kerja...buang masa je blaja...padan muka org2 yg duk hina aku amek kos account di universiti dulu...2 tahun lps grad bile teRserempak depa keja bhg customer service front desk, agent dropship yg business tak brp menjadi, n surirumah...TIME AKU STRESS N MENGADU KAT DEPA (EX-BEST FRIENDS YG KONONNYA BOLEH MEMULIHKAN SEMANGAT BELAJAR)YG AKU TERPAKSA REPEAT BANYAK PAPER, DEPA DOK GELAK2 AND PANDANG REMEH KAT AKU CKP, "KOS KITORANG LEBIH SUSAH, BYK HAFAL; "TULAH KAU POYO SGT NAK AMEK KOS TU",. SKRG PADAN MUKA SEEKOR-EKOR HIDUP MELARAT

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kenapa perlu guna bahasa macam tu. Semua bidang ada susah yang sendiri tak kisahla sp ke account ke dan kos lain. Ye memang salah untuk kawan kawan awak buat macam tu kat awak tapi tak perlula macam ni. Allah dah letak rezeki mereka macam tu dan rezeki awak di tempat yang awak berada sekarang. Tu salah attitude mereka buat macam tu.

      Padam
  98. Assalamualaikum.Saya nak tanya jika saya mengambil kursus Sains Politik untuk diploma adakah relevan untuk saya mengambil Sejarah Seni atau "art history" ketika degree?Mohon pencerahan tuan,terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam. Okey saja. Tiada masaalah. Masaalahnya, samaada Sains Politik ada ditawarkan diperingkat diploma. UiTM ada tawarkan Diploma Pentadbiran Awam. Diploma ini boleh digunakan utk sambung peringkat bachelor termasuk sejarah seni, Insyaallah. Selamat belajar.

      Padam
  99. salam, saya berminat nak amek sains politik untuk master. tapi, saya degree bidang fiqh. agak2 okay ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. amek je cepat daftar...UKM tgh open tu...saya dah diterima dalam bidang sains politik ni di UKM...kemasukan Sept 2017/2018...Jom2 ada jugak kenalan nnti

      Padam
  100. Assalammualaikum tuan, mohon ambil perhatian. Saya sudah tekad utk ambil bidang undang undang di UIA. Tapi saya sangat minat dengan politik & psikologi. Bagaimanakah saya boleh belajar ketiga tiga ilmu ini? Bg saya pekerjaan tu letak tepi. Saya minat utk belajar shj.

    BalasPadam
  101. Assalamualaikum Tuan,
    Saya mohon pendapat dan tunjuk ajar.

    Saya adalah penjawat awam. Bertugas di KPDNKK Putrajaya sebagai Pen. Pegawai Penguatkuasa sejak Julai 2005. (12 Tahun)

    Saya mempunya Diploma Kej. Elektronik (Komputer) dan masih berminat untuk menyambung pelajaran. Berumur 39 Tahun (tua dah..)..berkeluarga...anak 5.


    Saya telah PERMOHONAN CUTI BELAJAR BERGAJI PENUH DENGAN BIASISWA (Dalam proses)

    Saya bercadang untuk mengambil Ijazah dalam bidang SAINS POLITIK di UKM Bangi. (berhampiran, saya tinggal di Putrajaya)

    Saya berminat untuk mendapatkan ilmu ini bagi memantapkan lagi tugas saya di kementerian dan juga berminat untuk terlibat sama dalam mengkaji suasana politik semasa & tingkahlaku pemimpin (dalam dan luar negara).

    Saya rasa..ilmu sains politik adalah ilmu yang umum. perlu ada untuk melahirkan masyarakat yang berminda kelas pertama.

    Mohon berikan pandangan Tuan berdasarkan situasi saya dan cadangan untuk saya ambil tindakan lanjut.

    Saya belum memohon/daftar lagi. Bercadang nak daftar di UKM Bangi secara sepenuh masa.

    Terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam, Ardhani, maaf kerana terlalu lama tidak menjawab. Abg baru go back to this blog. Terkejut dgn banyaknya pertanyaan yg tidak dijawab lagi. Nampaknya, abg kena ambil cuti utk cuba jawab semua kemuskilan...
      Ok, syabas utk Ardhani. UKM mmg ada tawarkan jurusan ini. Bagaimana dgn permohonan cuti bergaji penuh? Sudah diluluskan? Kalau sudah, itu yg terbaik..
      Mmg paling praktikal kalau buat full time. Jika sudah mendaftar, syabas. Kalau masih belum, eloklah mendaftar sekarang. Pengambilan terbaru sudahpun dibuka.
      Satu pesanan saya. Bidang politik ialah bidang sains sosial. Cara belajar agak berbeza dari cara belajar kejuruteraan. Cara menguasai ilmu sains politik ialah: pembacaan meluas - sbb ia merupakan bidang multi-disciplinary. Antara bidang yg perlu dibaca ialah sejarah, undang2, ekonomi, sosiologi, development studies & pengurusan awam. Banyak lagi areas yg perlu dibaca kalau benar2 nak memantapkan keilmuan sains politik. Menonton Astro Awani atau TV3 saja tidak memadai & takkan memperkembangkan minda kita. Kena explore pelbagai ilmu di media Internat, contohnya.
      Ok, selamat belajar. Ws

      Padam
  102. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  103. assalamualaikum..saya berminat nk sambung degree dalam sains politik. sekrang ambil ting6 subjek geografi dan ekonomi. boleh ke saya ambil kos ni? atau kene ada basic sej di stpm?

    BalasPadam
  104. Alaikumussalam. Abg amat terkejut bila melihat blog ini setelah sekian lama tidak update sebarang artikel. Insyaallah, abg bertekad utk update blog ini dgn tulisan2 terbaru. Dan, terlalu banyak pertanyaan yg tak abg jawab sebegitu lama....Ini satu kesilapan besar pada abg...!
    Ok, berbalik pada adik. No problem. Tidak semestinya sejarah. Yg penting, tentukan adik score. Geografi & ekonomi adalah (jugak) komponen penting dlm pengajian sains politik. Contoh, modul Political-Economy perlu kekuatan ekonomi asas. Modul Geopolitik (belum ditawar diperingkat bachelor..) perlu pemahaman dlm geografi. So, yg pokok, adik perlu score dlm exam nanti. Dan, satu lagi, ambil peluang membaca subjek sejarah di peringkat STPM. Bahasa Inggeris juga mustahak (utk MUET). Seterusnya, rajin2 referring to political sciences review yg terdapat di Internet.
    Dlm pemilihan IPTA utk sambung diperingkat bachelor nanti, abg dah ulas dlm jawaban2 sebelum ini. Hari ini terdapat banyak pilihan termasuk UMS dan UUM. Ok, selamat belajar. Ws

    BalasPadam
  105. Salam bang. .sye cadang nk amek stpm dn bercadang nk amek sains politik degree soon ..berkenaan subjek stpm.. Boleh x sye amek subjek p. Perniagaan or p .Seni visual untk menggantikan ekonomi?

    Dn lagi satu ..What is the best achievement in muet to survive for this course ?

    the last question. .Apa pekerjaan abng sekarang as a political science leaver ?

    BalasPadam
  106. Salam.
    Saya berkerja dalam kerajaan. Saya ingin meningkatkan kerjaya saya. Saya cadang nak ambil sains politik
    Saya lemah dalam subjek english. Saya nak tanya, digree sains politik ni fully english ka? Tq

    BalasPadam
  107. Assallammualaikum, saya dari melaka. Umur 39 tahun.Saya sangat berminat utk mengikuti pjj ijazah sarjana muda sains politik di ukm dan kebetulan tinggal dekat dgn ukm bangi.Tetapi umur sudah 39, dan cuma ada SPM utk masuk program pjj ini..soalan saya adakah ia berbaloi utk saya sertai pjj sains politik di ukm.

    BalasPadam
  108. Assalamualaikum, saya merupakan graduan lepasan Dip Perbankan & Kewangan Islam dan saya berhasrat utk melanjutkan Deg dlm bidang Sains Politik di UKM. Adakah wajar pilihan yg saya buat? & Apakah possibility saya sekiranya memohon jurusan SP ini? atau perlu saya teruskan dlm bidang perbankan & kewangan?

    BalasPadam
  109. Ws. Insyaallah, boleh & layak. Adik jgn lupa baca response abg kpd rakan2 yg berminat dlm bidang sains politik. Terdapat banyak cadangan & peluang yg luas bagi graduab sains politik pada hari ini. Cuma kita saja yg tidak mendapat informasi yg cukup. Jadi, elok adik baca feedbacks abg yg sebelum ini utk memantapkan keyakinan. Selamat belajar.

    BalasPadam
  110. Sye lepasan spm yang ambik aliran perakaunan dan sye nk smbung STAM..lepastu sye nk smbung ijazah sains politik ..adakah laluan belajar sye bijak atau sye perlu ambil laluan belajar yg lain cthnye x ambik stam..

    BalasPadam
  111. Assalamualaikum, saya masih lagi sedang belajar asasi undang- undang. Tapi saya sangat konfius nak sambung mne untuk degree nnt samaada dalam bidang yang sama atau bidang sains politik. pada awalnya saya fikir nak sambung undang-undang dalam bidang syarii memandangkan saya juga ada belajar bahasa arab di sek menegah dahulu, saya fikir mungkin akan menjadi sedikit mudah untuk sambung dalam bidang itu tetapi mengenangkan belajar undang2 ni tough, saya jadi terfikir untuk sambung bidang sains politik di ukm. persoalannya,is it worth? Saya tak berapa yakin nak nak jadi lawyer sbb saya ni macam banyak main je, tp result sem 1 saya law subjects
    perform la jugak, tp tulahh,. Sbb saya jenis mementingkan kerjaya jugaa, saya terfikir bidang sains politik ni mesti lebih meluaskan kerjayanya?.. mana lagi senang?huhu..macam tak senang je semua, saya sgt konfius nnt nak upu nak letak apa.. boleh bagi pendapat takk.. harap dapat dijawabb..tolong jawabbb ye:')

    BalasPadam
  112. Assalammualaikum,

    saya pelajar PJJ USM tahun 1 jurusan pengurusan major organisasi.
    pada tahun hadapan saya diminta untuk mula memilih kursus minor dan saya masih buntu untuk memilih antara antro-sosio atau sains politik.
    di sebabkan ramai juga senior-senior yang memberi pandangan jurusan pengurusan sudah berat. jika ditambah minor sains politik takut tak boleh carry pula.. :(

    Boleh tak saudara perjelaskan skop yang akan di pelajari dalam kedua subjek tersebut? (antro-sosio dan sains politik)

    BalasPadam
  113. malu apa boskuuuuuuuuuuuuuuu

    BalasPadam
  114. salam sy pelajar dip public admin sem 5 dah kat uitm, Alhamdulillah setiap sem dapat dekan sbb minat politik kan tp lepas baca blog ni teragak2 plak nk smbng ijazah kos sama.? mana yg lebih baik tuan?

    BalasPadam
  115. Assalamualaikum saya ingin bertanya , jika ketika diploma mengambil diploma elektrik dan ketika ingin melanjutkan degree saya ingin memasuki Politik Sains kerana saya berminat tentang politik dari segi sosio-ekonomi masyarakat . Jadi apa pendapat encik?

    BalasPadam
  116. Assalamualaikum, saya merupakan pelajar lepasan stpm 2019 dan berminat sangat2 untuk mendalami dan mempelajari ilmu dalam bidang Sains politik. Saya ingin bertanyakan syarat2 khas atau kelayakan untuk mengikuti khusus ini di UKM mahupun USM bagi lepasan Stpm. Kalau lebih dalam bahasa mudah berapakah minimum pointer untuk melepasi syarat tersebut?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tuan boleh prgi dkt upu then pilih e panduan kemudian, pilih syarat khas program, kemudian msukan nama program tersebut

      Padam
    2. Tuan boleh tengok dkat upu e panduan, cari syarat2 khas ke program tersebut

      Padam
  117. Hai, saya nak tau universiti mana yang ada tawarkan bidang sains ekonomi dan sains politik? And untuk spm2021, berapa A yang saya kena target ya? And apa dan mana yang saya kena fokuskan? Cabang mana saya kena gunaj Mohon reply, saya nak sangat belajar.

    BalasPadam
  118. Tuan boleh tengok dkat upu e panduan, cari syarat2 khas ke program tersebut

    BalasPadam
  119. Hi. Kat UITM nama course sains politik tiada. Adakah coursenya nama lain

    BalasPadam
  120. assalam hi nak tanya kalau nak amik bidang sains politik ni saya kena score subjek ape ye dekat spm nanti.

    BalasPadam

PRU 14: PERLUNYA REFORMASI DALAM POLITIK NEGARA

INTRODUKSI (Nota ini telah siap ditulis pada 15 Mac 2016 jam 1520 ptg) Apabila Tanah Melayu dibebaskan oleh penjajah British pada tahun ...