Sabtu, 2 Jun 2018

GADDAFI: PERGINYA SEORANG TOKOH

HARI INI tiada lagi GADDAFI. KOLONEL MUAMMAR GADDAFI telah pergi buat selamanya. Bumi Afrika dan wilayah Timur Tengah kehilangan suara lantang yg selama ini cukup tegar bangkit mencabar kuasa-kuasa imperlialis barat dalam mempertahankan hak-hak Negara Membangun terutamanya di wilayah Afrika dan Arab yang dicerobohi kuasa-kuasa neokolonialis. Gaddafi telah menuruti jejak-langkah tokoh-tokoh besar era milineum yg cukup digeruni barat seperti Saddam Hussein dan Osama ben Laden. Ketiga-tiga mereka ini mati lantaran menentang neoimperlialisme dan kebiadaban barat. Semoga Allah Taala menempatkan roh mereka dikalangan para syuhada.

Hari ini dunia semakin ketiadaan tokoh yg berketrampilan (berani mencabar neokolonialisme barat dan keangkuham kuasa=kuasa besar). Tokoh yg selama ini kita jadikan (samaada dalam sedar atau tidak...) sebagai ayam tambatan dalam menghadapi gelombang barat. Utk melahirkan seorang "tokoh" yg berani menentang kebiadaban barat bukan kerja mudah. Tetapi utk menghapuskan tokoh-tokoh ini (juga) bukannya mudah (pada pandangan pihak barat dan sekutu-sekutunya).

Namun, hari ini barat sudah memiliki strategi paling mudah dan menjimatkan nyawa tentera-tenteranya: gunakanlah askar upahan, gajikan anasir subversif tempatan, biakkan gerombolan militia yg dilengkapi senjata tercanggih di pasaran. Dibantu oleh NATO yg akan sedia menggugurkan beribu-ribu tan bom dan peluru berpandu (atas alasan menguatkuasakan zon larangan terbang atau resolusi-resolusi karut ciptaan PBB...?) agar serangan-serangan daratan jadi terlalu enteng dan tidak perlu disusahpayahkan lagi...

Demikianlah senario politik antarabangsa hari ini. Kalau politik dalam negara kelihatan gencar dan terkadang menggerunkan, gelanggang politik antarabangsa MEMANG SUATU REALITI yg harus dibimbangi & dicurigai...! Lantaran disitulah bertakhtanya MUSUH-MUSUH SEBENAR bagi negara kita ini. Negara-negara yg memiliki segala bentuk arsenal militer tercanggih di dunia dan diperkukuhkan oleh bom nukliar...! Kita..? Apa yg kita ada...??? Berapa banyak kilang senjata pernah kita bangunkan? Beramai saintis perang yg kita ada?

Berapa ramai askar yg cukup terlatih utk berperang mempertahankan wilayah kita yg serba sempit ini? Berapa ramai askar simpanan yg boleh diharap utk jadi barisan kedua jika barisan pertama sudah tumbang? Apakah bentuk senjata sulit yg kita ada dlm menghadapi senjata-senjata pemusnah besar-besaran (weapon of mass destruction) milik barat? Pernahkan kita mematuhi perintah Allah Taala berhubung tanggungjawab menyediakan persenjataan demi menggerunkan musuh kita dan musuh Allah Taala (rujuk Surah Al Baqarah)?

Aku bukan berhasrat utk mencipta provokasi. Tidak. Sekadar berkongsi pandangan. Dlm kita sibuk bercakap-cakap soal sosiopolitik, ekonomi, budaya dan lain-lain, kita kerap terlepas pandang dgn isu yg terkadang lebih utama. Dunia hari ini kian dicengkam oleh tangan-tangan neoimperialis dan zionis. Dan, kita pula terlalu menyibukkan diri dgn hal remeh-temeh. Kita terlalu terbawa-bawa dgn konflik ideologi bawaan parti-parti dan pengamal politik setempat. Kita terlalu dihanyutkan oleh arus konfrontasi yg dihidangkan oleh broker-broker politik yg "buta-huruf" dalam ilmu Sains Politik. Akhirnya, kita terpinggir utk memikirkan sesuatu yg "jauh lebih besar dan berat" dari apa yg boleh difikirkan...

Selepas ini, siapa pula yg akan dikorbankan oleh barat..? Tokoh-tokoh utama (hardcore) hampir semua sudah dilupuskan dari mukabumi. Mungkinkah selepas ini giliran Iran? Hari ini hanya Iran sahajalah satu-satunya negara "axis of evil” (gelaran oleh George Bush ke atas negara-negara anti Amerika) yg tertinggal dibelakang. Barat tidak akan menganggu Korea Utara lantaran negara itu bukan Islam. Tetapi Iran merupakan sebuah negara yg dilihat sebagai Islam oleh barat (lantaran barat memang tidak tahu membezakan antara Syiah dgn Islam Ahli Sunnah wal jamaah...!). Jadi, mari kita lihat apa tindak-tanduk barat selepas ini.

Bagaimana dgn nasib Ahmadenijad agaknya nanti. Pun begitu, kita harus mendoakan yg terbaik utk semua umat, negara-negara Islam serta pemimpin-pemimpinnya di dunia ini. Mereka merupakan saudara se Islam dgn kita. Kita mungkin tidak mampu menghulurkan senjata dlm mempertahankan nasib dan darah mereka lantaran nasib kita sendiri yg serba lemah, daif dan tak berdaya. Tapi kita boleh menyuarakan hak mereka kpd kehidupan, kesejahteraan dan kedamaian. Kita juga boleh bangkit berdemonstrasi dlm memperjuangkan nasib mereka (walaupun pada pendapatku, ini sekadar mempamerkan betapa lemahnya kita lantaran tidak militer dan tidak mampu utk bangun berperang mempertahankan hak umat kita sendiri secara sejagat...!)


Gaddafi, Ben Laden, Saddam semua sudah pulang ke rahmatullah. Tetapi api dan semangat perjuangan yg ditinggalkan oleh mereka dlm menentang kebiadaban-kebiadaban barat (dan sekutu-sekutunya..) hendaklah dijadikan aspirasi utk kita bangkit mempertahankan kebenaran dan hak sejagat yg kian terhakis. Generasi muda (terutamanya) hendaklah belajar dari sejarah silam tentang bagaimana "Dunia Islam" yg suatu ketika dahulu menjadi pusat tamaddun dan kuasa dunia dlm segenap aspek kehidupan akhirnya ditumbangkan oleh kuasa-kuasa tajaan syaitan di Eropah dan di barat. Marilah sama-sama kita mengkaji sejarah ini disamping mengambil iktibar darinya. Mudah-mudahan bangsa kita (dan umat kita ini..) tidak akan tinggal sebagai bahan sejarah yg dilupakan orang di masa hadapan...! Ws.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PRU 14: PERLUNYA REFORMASI DALAM POLITIK NEGARA

INTRODUKSI (Nota ini telah siap ditulis pada 15 Mac 2016 jam 1520 ptg) Apabila Tanah Melayu dibebaskan oleh penjajah British pada tahun ...