Sabtu, 2 Jun 2018

JOM TUKAR KERAJAAN BARU: GIMIK ATAU REALITI ?

February 21, 2012 at 4:54pm

BUNYINYA memang mudah. Mungkin juga menyeronokkan. Terutamanya kalau disembangkan diwarung-warung kopi. Sampai dinihari pun kutu-kutu sanggup berembun demi menegakkan "benang basah" masing-masing...walaupun pada hakikatnya terlalu jauh menyimpang dari realiti...

Kalaulah menukar kerajaan semudah bertukar baju, itu bukan negara namanya. Mungkin dunia korporat boleh tukar CEO dan Ahli Lembaga Pengarah sepanjang hari. Tetapi tidak utk sebuah negara. Malah utk tukar Tok Batin pun sudah cukup birokratik, berhati-hati dan berprotokol... Apatah pula menukar sebuah kerajaan yg akan bertanggungjawab memerintah, mentadbirurus serta menentukan kelangsungan hidup dan kedaulatan negara...?

Oleh itu utk mencapai maksud ini, persediaan yg holistik dan rapi perlu dilaksanakan pada setiap peringkat. Rakyat terutamanya, perlu sudah bersedia utk menerima perubahan atau reformasi sosiopolitik yg lebih luas dan mencabar.. Tidak cukup sekadar mewujudkan pemerintahan baru semata-mata. Semu pihak perlu menerima realiti dan perlu dirangsang atau merangsang diri kearah perubahan sosial yg lebih ke hadapan.

Reformasi politik perlu dilaksanakan dari pucuk pimpinan hinggalah ke peringkat yg paling bawah sekali dlm hirerki sosial. Parti politik bukan lagi jadi "penguasa". Sebaliknya rakyatlah yg jadi "penguasa" negara. Ahli-ahli politik yg terpilih hanya jadi "pemegang amanah" . Mandat sebenar ialah ditangan orangramai (rakyat).

Oleh itu ahli-ahli politik hendaklah "sedar diri" dan perlu "tahu diuntung" kalau sudah berjaya mendapat kerusi dan gelaran "YB" nanti...! Jangan fikir anda benar-benar "berkuasa" DAN BOLEH berbuat apa sahaja diatas mukabumi ini ... Ingatlah, "kuasa sebenar" ialah ditangan masyarakat. Dan, "kuasa mutlak" ialah milik Allah Taala....! Oleh itu, bila sudah diamanahkan "mandat", JANGAN JADI GILA KUASA.... JANGAN KORUP.... JANGAN MENGANIAYA RAKYAT... JANGAN JADI BEBAL... JANGAN JADI SETAN BERTOPENGKAN MANUSIA....!!!

Dalam membina pemerintahan baru, kompetensi, kesungguhan, integriti dan iman adalah asas kpd prospek kenegaraan yg cemerlang. Dan, TERAS negara (iaitu perlembagaan serta ideologi negara) hendaklah dipertahankan dgn sebaik mungkin. Sebagai sebuah negara ISLAM, tentukan negara ini kekal wujud sebagai NEGARA ISLAM sampai kiamat.

Dan, sebagai negara yg memiliki masyarakat majmuk, semangat patriotik dan setiakawan hendaklah ditanamkan dgn jitunya kedalam dada warga bukan bumiputera agar mereka sentiasa setia kpd negara ini tanpa berbelah bagi walau berhadapan dgn apa bencana sekalipun. Ini adalah cabaran besar bagi setiap pemerintah. Perpaduan adalah isu yg cukup genting bagi negara ini.

Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PRU 14: PERLUNYA REFORMASI DALAM POLITIK NEGARA

INTRODUKSI (Nota ini telah siap ditulis pada 15 Mac 2016 jam 1520 ptg) Apabila Tanah Melayu dibebaskan oleh penjajah British pada tahun ...