Rabu, 1 Mei 2013

BN VS PR: TEORI HURU-HARA POLITIK


APA AKAN JADI kalau BN tumbang? Adakah negara ini akan turut tumbang? Adakah segalanya akan hanya tinggal rintitan sejarah utk ditatap oleh suatu "puak purba" di zaman akan datang? Seribu-satu persoalan akan dipersoalkan... Apa natijahnya kalau BN benar-benar tersungkur di pentas politik negara? Tidak ramai yg berminat utk membincangkan hal ini. Apatah lagi bagi "suku-sakat BN" serta mereka yg bersekongkol dgn partai-partai dlm persepakatan itu.... Bagi mereka BN ialah "talian hayat" mereka.... Tanpa BN, periuk-nasi mereka akan gersang....dapur tidak mungkin berasap...


Mari kita soal kembali: Adakah negara ini akan sirna dgn sirnanya kuasa BN? Jawabnya: Tidak. Mengapa tidak? Lantaran kita mengamalkan dasar demokrasi berparlimen. Sesiapa pun boleh "memerintah" selagi rakyat setuju utk "meminjamkan" mandat utk memerintah. Ini kerana kuasa mutlak bagi sesebuah demokrasi itu ialah ditangan rakyat. "Kedaulatan" itu terletak ditangan "rakyat". Tetapi jika negara ini mengamalkan sistem monarki atau otoritarian atau fasisme, sudah tentulah lanskap sosiopolitik akan berubah secara 360 darjah (secara revolusi..) jika pemerintah sekarang tumbang kpd kuasa yg baru.... Masuk akal atau tidak...?

Tapi kekalutan yg dipaparkan didada akbar serta media massa atau Internet pada hari ini bolehlah disimpulkan sebagai suatu senario yg disengajakan demi menerbitkan kegelisahan atau debaran dikalangan masyarakat sivil. Gunanya ialah, agar mereka gagal utk berfikir secara tenang. Dengan itu, mereka tidak akan berupaya utk membuat keputusan paling berani dalam pilihanraya umum nanti. Sudah tentu mereka akan memilih "jalan paling selamat" (kononnya...), iaitu mengekalkan pemerintah sedia ada.... Dlm andaian mereka, itu lebih selamat. Ini dinamakan "ketidakmatangan politik".... Ia juga disebut sebagai mentaliti "konservatif" (conserve: memelihara atau mempertahan; conservative: fahaman mempertahankan sesuatu yg berkepentingan..). Golongan yg bakal menjadi sasaran ialah generasi "baby boomers" yg telah melahirkan generasi 'X'. Secara teori, generasi "baby boomers" lebih cenderung kpd ketenteraman dan keamanan. Mereka tidak akan memilih huru-hara sebagai cabaran baru dlm kehidupan kontemporari... 

Sebenarnya mana-mana parti atau pakatan parti boleh mengambil peluang dari "ketidakmatangan" rakyat dlm memahami politik. Sebagaimana sebiji dadu, sesiapa pun boleh "menang". Terpulanglah kpd "nasib" empunya badan. Si Luncai (kah?) atau Si Pak Belalang (kah?) atau Sang Buaya (kah?) yg akan menang dlm gelanggang ayam sabung nanti. Mungkin ada banyak lagi "ayam-ayam tambatan" lain yg turut mencuba nasib dan bertarung di gelanggang itu. Sudah pasti semuanya akan cuba menangguk di air yg sengaja dikeruhkan itu.... Masuk akal...?
 


Statistik memperlihatkan bahawa PR lebih popular diperkatakan dlm media...
  

Statistik rambang pada 30 Apr 2013 memperlihatkan bahawa Pakatan Rakyat memiliki kelebihan sokongan umum sebanyak 67%. Peratusan ini sudah tentu menggusarkan BN yg selama ini lebih diminati oleh pengundi. Selain dari itu, pengaruh PAS yg kian meningkat telah memaksa UMNO utk mengambil langkah drastik dgn memasukkan seramai mungkin golongan yg seiras dgn penampilan orang PAS. Sebelum itu, BN telah mengambil tindakan membuang sebanyak 33% orang lama Parlimen dan 49% orang lama DUN. Langkah "desperado" tidaklah menghairankan lantaran itu sahajalah jalan terakhir komponen itu utk "survive" dalam PRU 13 nanti. 

Selain itu, BN juga telah memastikan bahawa calon-calonnya mesti berkelulusan sekurang-kurangnya peringkat diploma: diploma sembelih ayam atau panjat pokok pun tidak mengapalah. Asalkan namanya DIPLOMA. Dalam "politik desperado", apa-apa pun boleh, asalkan dapat memutar persepsi masyarakat. Fakta ini juga membuktikan bahawa calon-calon dan barisan pimpinan atasan parti yg memerintah ramai yg cuma berkelulusan SPM kebawah. Ini merupakan suatu fakta yg cukup memalukan...! Ia juga membawa maksud bahawa ramai calon-calon yg terpilih sebagai wakil rakyat sebelum ini adalah tidak berkelulusan dan tidak kompeten. Namun mereka berjaya menyelinap kedalam barisan kepimpinan negeri dan negara menerusi jaringan konisme, nepotisme, ideologi neofeudalisme dan konspirasi... Perkara-perkara karut ini wajar dihapuskan demi mewujudkan sebuah negara demokratik yg benar-benar kuat, bersih, Islamik dan digeruni kawan mahupun lawan... Ini merupakan cabaran besar bagi semua.

Maka, utk menang dlm PRU 13, mungkinkah teori huru-hara akan disebarluaskan di setiap penjuru negara...? Adakah "politik huru-hara" akan dapat mewujudkan kegelisahan dalam jiwa masyarakat umum lalu menukarkan persepsi mereka kpd ideologi pro-konservatisme? Masyarakat rata-rata memang tidak gemarkan huru-hara atau krisis politik, apatah lagi konflik kaum. Cukuplah tragedi 13 Mei 1969 sebagai pelajaran istimewa bagi negara ini. Jika tercetus lagi tragedi yg serupa, implikasinya tidak mungkin dapat dibayangkan dan ia pasti menjejaskan struktur sosial negara ini pada peringkat bangsat....! Oleh itu, masyarakat pasti menolak keganasan kaum serupa ini lantaran mereka tahu dan faham akibah dan "celaka" perkara itu.. 

Hati-hati wahai "pecinta kuasa".... Jangan cuba memanipulasi masyarakat sivil dgn retorik anda. DEMOKRASI bermaksud "rakyat berkuasa" atau "memerintah"....bukannya parti..!


Jadi, bagaimana kalau BN tewas dlm PRU 13 nanti? Adakah ketenteraman negara turut tumbang sebagaimana diwarwarkan oleh para wartawan dan broker media yg tidak bermaruah? Apakah kedaulatan kita akan runtuh tergadai seperti yg dicanangkan oleh politikus dan broker-broker kuasa yg pengecut dan cukup berkepentingan? Apakah negara ini hanya tinggal sejarah sepertimana andaian sarjana-sarjana palsu yg dibayar gaji utk berdusta?

Masyarakat hari ini bukan lagi sejahil atau sekolot dahulu. Walaupun masih ramai yg berfahaman konservatif terutamanya golongan tua, namun mereka bukanlah terlalu ortodok utk berfikiran terbuka serta menerima realiti sosial negara ini. Hari ini masyarakat pada amnya telah faham dan dapat menerima hakikat bahawa kita hidup dalam sebuah negara yg telah ditakdirkan memiliki masyarakat majmuk. Sejarah hitam penjajahan yg berlarutan sejak tahun 1511 hingga 1957 (446 tahun..!) diikuti oleh gelombang neoimperialisme yg bersinambungan sehingga kini tidak mungkin akan mengembalikan kegemilangan kesultanan Melayu Melaka. Lantaran itu, masyarakat (terutamanya pribumi) sudah mula belajar utk menerima takdir Allah Taala bagi negara ini...meskipun ianya pahit utk ditelan...!


Namun, disebalik tabir kecamuk pemikiran dan ideologi yg diperniagakan oleh sang politikus, masyarakat masih berupaya utk berfikir serta melihat kebenaran sosial yg harus wujud dan dipertahankan oleh masyarakat itu sendiri. Memang benar, masyarakat (atau orangramai atau rakyat....!) perlu mempertahankan "kedaulatan" atau "status quo" atau "kuasa" mereka sendiri jika sang pemerintah atau politikus yg diberi mandat sudah tidak mampu "menyelamatkan" mereka... Ini kerana, pada hakikatnya rakyatlah yg menentukan segala-galanya dlm sebuah wilayah yg mengamalkan demokrasi...!

MAKA, bagaimana kalau BN gugur dari takhtanya setelah lebih 56 tahun di persada kuasa? Barangkali anda sudah mampu utk menjawabnya sendiri persoalan sedaif ini...!



2 ulasan:

  1. Salam saya tertarik dengan artikel dan kupasan ini. Benar apa yang dikatakan. Rakyat sudah semakin matang dan apa yang dinyatakan saudara juga banyak kebenarannya.namun keputusan pru13 menunjukkan satu bentuk baru yang mana bukan pekara yang positif apabila dap memenangi banyak kerusi parlimen dan dun. Andaikata BN tumbang dan PR menang dengan dap majoriti kerusi berbanding pkr dan pas bagaimana? Saya rasa saudara lebih arif dalam membuat kupasan ini dan harapnya boleh membantu saya. Boleh emel saya jika sudi. Papagomo.com@gmail.com

    Mna tahu kita jadi kawan dalam menuju ke arah politik yang lebih matang demi survival agama bangsa dan negara.

    BalasPadam
  2. Saya menjumpai blog ini kerana mencari maklumat berkenaan krisis subprima, tetapi ditakdirkan juga saya menjumpai tulisan ini...saya sangat tertarik dengan gaya penulisan dan cara ulasan yang menampakkan orang yang berelmu....bukan calang-calang orang yang dapat menulis sebegini....hinggakan papa gomo pun singgah dan komen nampaknya...:-)

    Saya berharap dapat menjadi kawan dalam perkongsian elmu dan bertukar-tukar pendapat dengan penulis....boleh berhubung dengan saya di biefyna@gmail.co

    BalasPadam

PRU 14: PERLUNYA REFORMASI DALAM POLITIK NEGARA

INTRODUKSI (Nota ini telah siap ditulis pada 15 Mac 2016 jam 1520 ptg) Apabila Tanah Melayu dibebaskan oleh penjajah British pada tahun ...