Sabtu, 2 Jun 2018

Ribut 2012

June 22, 2010 at 10:15am

Mengapa aku memilih title ini?

Kalau anda mau tau, buka mata & telinga luas2. Buka minda lebar2. Perdalam tenungan, menungan & renungan. Pertajamkan aqal yang sudah cukup tumpul & berkarat gara2 korupsi & indoktrinasi. Jangan banyak bersembang & berpropaganda....


Hentikan dakyah sesat & songsang. Jangan asyik bertengkar. Jangan asyik bergossip. Jangan asyik mengikut telunjuk orang. Jangan pula gila menuding jari telunjuk & mengarah orang.

Arahlah diri sendiri baru belajar mengarah orang lain. Kalau diri sendiri masih gila kencing berdiri, manakan adil kalau mengarah orang lain kencing menyangkung? Kalau diri sendiri tidak pandai "flush" jamban selepas mengotorkannya dgn najis sendiri, adakah cukup layak utk memerintah orang?


Kalau diri sendiri tidak berminat untuk membasmi kotoran di lantai & dinding tandas rumah sendiri, adakah cukup layak bercakap soal membasmi korupsi? Dan adakah cukup kompeten untuk mentadbir-urus sebuah kampong, mukim, daerah, wilayah, negeri atau negarabangsa?

Apabila kita meremehkan soal remeh-temeh, adakah kita cukup kuat untuk TIDAK meremehkan isu BUKAN remeh-temeh?


Dan apabila kita meremehkan isu dalaman, adakah tidak kita juga akan meremehkan isu luaran? Coba nilaikan. Jangan sekadar jadi penonton yg cuma pandai bergelak walhal kampongnya sudah lama tergadai..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PRU 14: PERLUNYA REFORMASI DALAM POLITIK NEGARA

INTRODUKSI (Nota ini telah siap ditulis pada 15 Mac 2016 jam 1520 ptg) Apabila Tanah Melayu dibebaskan oleh penjajah British pada tahun ...